
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. oktober, 2006
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Statoil og Hydro har jobbet i mange år for å være med på det gigantiske Shtokman-prosjektet i Russland. Hydro har hatt et samarbeid med Gazprom gående helt siden 1989.
Nyhetsbyrået Bloomberg og en rekke andre medier skriver om utestengelsen, men den er ikke offisielt bekreftet. Ifølge nyhetsbyrået Russia Today og RIA Novosti er det Gazprom-direktør Alexei Miller som har kommet med nyheten om at Russland ikke vil ha med utenlandske selskaper i arbeidet med Shtokman-feltet.
Bra med utsettelse
Det er første og fremst de vestlige selskapene som har trykket på for å få i gang utbyggingen av Shtokman-feltet. Nå vil utbyggingen antakelig ta mye lengre tid, ettersom Gazprom har uttalt at de i første omgang vil prioritere andre gassfelt. Gazprom mangler penger, teknologi og erfaring for å prioritere Shtokman nå.
– Hvis denne nyheten stemmer vil nok utviklingen komme på et mye senere tidspunkt enn hva som er blitt forespeilet tidligere. Vi synes det er bra at det ikke blir en slik stor utbygging i Barents-regionen i nærmeste framtid, sier Kristin Jørgensen, rådgiver i Bellonas Russlandsavdeling.
– Men det spørs jo om russerne vil være i stand til å ta de samme miljøhensynene uten de vestlige selskapene, legger hun til.
Ikke overrasket
Både Shell og Total har hatt konflikter med russiske myndigheter i det siste. Russland vil ha kontroll over petroleumsressursene selv. Jørgensen i Bellona forteller at vrakingen av Statoil og Hydro derfor ikke kommer spesielt overraskende:
– Det har vært en lang rekke utsettelser i forhold til Shtokman-prosjektet, så det har vært mange tegn på at alt ikke gikk etter planen. Og at Russland nå vil ha kontrollen selv er i tråd med annen politikk vi har sett i det siste.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...