
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. januar, 2012
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
Etter å ha brukt tirsdag på såkalte sjøprøver, skal båten i løpet av uka forlate Murmansk, og vil etter få timer være i norske farvann.
– Ingen gode mottiltak
Selv om det ikke er noen prekær ulykkesfare, sier Bellonas atomfysiker og daglig leder Nils Bøhmer på ferden med skepsis.
– Vi kan ikke annet enn å krysse fingrene og håpe det går bra denne gangen også. Ved en reaktorbrann eller andre utslipp av radioaktivt materiale, har ikke Norge effektive tiltak å sette inn, sier atomfysiker og daglig leder i Bellona, Nils Bøhmer.
– Da vil vi være hjelpeløse tilskuere.
Følgene kan bli alvorlige
Et gledelig faktum er at isbryteren er omfattet av varslingsplikt og strenge restriksjoner på hvor den kan seile: Når båter større enn 5000 tonn skal gjennom norsk farvann, må eierne varsle myndighetene om ferden, og den må følge en ytre seilingsled, i betydelig avstand fra land.
Dette er sikkerhetstiltak som Bellona gikk i bresjen for før de ble innført.
– Sannsynligheten for ulykker med denne isbryteren er ikke høyere enn med andre skip, men konsekvensene kan være uendelig mye større.
«50 Years of Victory» skal etter planen være framme ved målet fredag 27. januar. Hvor den er til enhver tid, kan følges på nettstedet marinetraffic.com – da under sitt russiske navn, «50 let pobedy».
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...