
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2016
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
-Dette er et lager som Bellona avdekket for det internasjonale samfunnet i 1993. Som følge av disse avsløringen ble det iverksatt et internasjonalt spleiselag, som vi nå ser fruktene av. Det skal bli spennende for første gang og med egne øyne se dette lageret, sier Nils Bøhmer, atomfysiker i Bellona
Det har blitt lagret store mengder radioaktivt avfall inne på basen. Mye har skjedd siden Bellona startet sitt arbeid her, men det er fortsatt mye som gjenstår. Selv om mye av avfallet i dag er sikret inne på området, blir den neste milepælen å fjerne atomavfallet og frakte det med båt og tog til Mayak for behandling og permanent lagring.
-Alt er nå lagt til rette for at man i løpet av denne vinteren kan begynne å fjerne det brukte atombrenselet fra Andreyeva. Dette er et risikofylt arbeid, siden det er en reell risiko for at man kan igangsette en ukontrollert kjedereaksjon hvis man ikke gjør dette arbeidet riktig. Det er et åpent spørsmål om for eksempel norske eksperter får bidra til at dette arbeidet fremover skjer på en trygg måte, sier Nils Bøhmer.
Atomsikkerheten ved ubåtbasen i Andreyeva-bukta ble gjenstand for internasjonal oppmerksomhet i 1993, da Bellona kunne avsløre en stor lekkasje fra et kjølebasseng for brukt atombrensel. Denne lekkasjen hadde pågått siden 1982, og ført til at radioaktivt vann hadde lekkes ut i Barentshavet. Oppmerksomheten Bellona greide å skape rundt dette avfallet første til at en rekke stater ga teknisk og økonomisk assistanse til Russland for at de skulle greie å ta hånd om sin radioaktive arv fra fortiden.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...