En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. januar, 1999
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
– En direkte hydrogen-brenselcelledrevet bil kan gi en nullutslippsbil med konkurransedyktig ytelse og kjørelengde, sier Bill Powers, visepresident for Ford – Reseach, i en pressemelding fra Ford i anledning årets Detroit utstilling.
– Brenselcellesystemet har flere fordeler framfor batterier som med nåværende teknologi har en begrenset kjørelengde og holdbarhet. Hydrogen er på den andre siden en fornybar ressurs. Uansett er det mange utfordringer som gjenstår, slik som effektiv pakking av utstyret ombord i bilen, utbygging av infrastruktur for forsyning av hydrogen og kostnadsreduksjon slik at bilen blir konkurransedyktig overfor tradisjonelle kjøretøy, legger han til.
Ford har tidligere annonsert at de vil ha en produksjonsklar brenselcellebil i 2005.
P2000 med brenselceller er designet for å ha samme ytelse som dagens Ford Taurus. Denne akselrerer fra 0 til 100 km/t på 12 sekunder. Hydrogenbilen har en brenselcellestakk som skal yte 90 hk. Hydrogenet er i Fords fremviste prototype lagret komprimert i en trykktank.
Ford utvikler sine brenselcellebiler sammen med Ballard Power Systems og DaimlerChrysler.
Hydrogen billigere enn bensin
Ford har studert ulike konsept med bruk av brenselceller. – Resultatene har vist at uansett om man utstyrer bilen med bare brenselceller, eller med batterier i tillegg til brenselceller, er begge deler en utfordring – og utfordringen blir større med minkende størrelse på kjøretøyet, sier Powers. –Dersom en bygger opp et kjøretøy fra grunnen med tanke på brenselceller kan vi oppnå mer effektiv bruk av volumet ombord i bilen, legger han til.
Dersom en sammenligner en ren brenselcellebil med en batteribrenselcellehybrid vil batterihybriden gi bedre akselerasjon, men denne krever mere komplisert design slik som batterikjøling og konvertere. I tillegg veier batterihybridbilen mer, noe som i følge Ford gir dårligere drivstofføkonomi.
Forskere ved Ford har påvist at biler som bruker hydrogen er sikrere enn andre kjøretøy som bruker f.eks. bensin, eller naturgass. Undersøkelser gjort ved Ford viser videre at hydrogen kan bli konkurransedyktig selv med den lave bensinprisen i USA, dersom hydrogenet blir fremstilt med en liten dampreformer eller elektrolysør med kapasitet til å forsyne opp til 100 kjøretøy med drivstoff.
– Med små produksjonsenheter unngår en behovet for storskala investering over kort tid og oppnår fleksibilitet i forhold til skalering og plassering på drivstoffstasjoner, sier Bill Powers.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...