Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. desember, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
San Franscisco Bay området har for fjerde gang ikke klart å holde tidsfristen for å oppfylle nasjonale luftkvalitetsstandarer, ifølge Environment News Service. Dette er nå ferd med å føre til rettssak i USA.
Grunnen til at dette er en interessant nyhet for Norge, er at California leder an i virkemiddelbruk for å få nullutslippbiler på veiene. De såkalte Californiakravene setter krav til at det i 2003 skal selges 4% nullutslippsbiler.
Kravene kom i 1990 som en konsekvens av at føderale luftkvalitetskriterier skulle oppnås. At kravene fortsatt ikke er nådd, vil legge press på at Californiakravene ikke skal slakkes slik det er gjort før.
Californiakravene har vært og er, sterkt teknologidrivende. Bilsalget i California er ti ganger så stort som det norske, og er et marked som bilprodusentene ikke vil utestenge seg fra. I tillegg har fire andre stater i USA koblet seg opp mot kravene, blant annet New York.
Utviklingen av nullutslippbilen har gått fort på grunn av disse kravene, og en høy sannsynlighet for at kravene opprettholds på grunn av fortsatt dårlig luftkvalitet, har betydning for innfasing av forurensingsfrie biler også i Norge.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...