Samfunnsoppdraget om bærekraftig fôr – fast track eller sneglefil?
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. januar, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Oppdatering: Det er nå to store hydrogenprogrammer som Bush har satt i gang i USA. Fra før fantes Freedom Car (som er en restruktuering av Partnership for a New Generation of Vehicle) som skulle forske særlig på brenselcellebiler. Det nye programmet Freedom Fuel, skal utvikle teknologi og infrastruktur som er nødvendig for å produsere, transportere og lagre hydrogen. Tilsammen vil de to programmene få en bevilgning på 1,7 milliarder dollar neste fem årene.
—-
Nedenfor gjengis en del av talen.
[
] Tonight I ask the House and Senate to join me in the next bold steps to serve our fellow citizens.
[
]
Our third goal is to promote energy independence for our country, while dramatically improving the environment. (Applause.)
[
]
In this century, the greatest environmental progress will come about not through endless lawsuits or command-and-control regulations, but through technology and innovation. Tonight I’m proposing $1.2 billion in research funding so that America can lead the world in developing clean, hydrogen-powered automobiles. (Applause.)
A single chemical reaction between hydrogen and oxygen generates energy, which can be used to power a car — producing only water, not exhaust fumes. With a new national commitment, our scientists and engineers will overcome obstacles to taking these cars from laboratory to showroom, so that the first car driven by a child born today could be powered by hydrogen, and pollution-free. (Applause.)
Join me in this important innovation to make our air significantly cleaner, and our country much less dependent on foreign sources of energy. (Applause.)
Det ble ikke sagt over hvor lang periode pengene vil fordeles, men forhåpentligvis betyr vektleggingen av hydrogen i Bush sin tale en sterk satsing på dette drivstoffet i USA. Fordelen med hydrogen i et forsyningsperspektiv er at det kan lages av mange ulike kilder (kilder som ikke nødvendigvis gir et bedre miljø totalt). Med bensin- og dieselbiler er man mer låst selv om også dette kan fremstilles fra for eksempel kull og biologiske kilder.
For øvrig er brenselceller populært blant Bushs væpnede styrker på grunn av at de er støysvake og avgir lite varmestråling; egenskaper som gjør personell og materiell vanskeligere å oppdage. Slutten av talen handlet som kjent om en ikke særlig miljøvennlig, mulig krig mot en lite miljøvennlig diktator.
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...