FedEx og GM tester brenselcelle biler

Fedreal Express Corporation (FedEx Express) kommer til å delta i General Motors (GM) HydroGen3 brenselcelle testprogram i ett år ved å kjøre HydroGen3 på sin normale leverings rute i Tokyo fra juni 2003 til juni 2004. GMs HydroGen3 er det første brenselcelle kjøretøyet drevet av flytende hydrogen som kjører på offentlige veier i Japan.


GM vil samle og analysere data fremlagt av FedEx Express’ arbeid for å finne ut hvordan brenselscelle kjøretøy fungerer under krevende situasjoner. GM vil komme med disse resultatene som en del av sin deltagelse i Japan Hydrogen and Fuel Cell Demonstration Project (JHFC).


General Motor Japan LTDs styreformann og administrerende direktør Raymond Grigg, sier på GMs hjemmesider at for å bevise at brenselcelle kjøretøy er like bra eller bedre enn konvensjonelle med forbrenningsmotor, må man teste dem under harde, hverdagslige forhold.


HydroGen3 er basert på Zafira MPV og er GMs første innslag i JHFC som blir ledet av Japans økonomi-, handels- og industri minister.


Demonstrasjons programmet begynte i full skala i mars 2003, og FedEx Express vil begynne å kjøre HydroGen3 i og rundt Marunouchi området i Tokyo i juni. Etter vilkår i avtalen mellom de to selskapene vil GM samle data fra FedEx Express og stille med all ingeniørvitenskap og alt vedlikehold som trengs.


HydroGen3 er en demonstrasjon på en stor fremgang når det gjelder brenselcelle drevne kjøretøyer med sin rekkevidde på 400 km og en toppfart på 160 km/t. Ved å klare å fjerne et tidligere nødvendig ”buffer” batteri og utvikle et indre system for å gjøre brenselcelle stabelen mer fuktig har GM kommet et skritt nærmere et kjøretøy klart for produksjon.


GM har rundt 600 personer som arbeider med brenselcelle teknologi ved sine tre USA anlegg i Honeoye Falls, N.Y., Warren, Mich. og Torrance Calif. sammen med et forskningsanlegg i Mainz-Kastel, Tyskland og kontorer i Tokyo.