–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. mars, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
MS Polarfront gjør en helt unik jobb for klimaforskning, og står nå i fare for å miste finansieringen.
– En nedleggelse av MS Polarfront vil være i strid med regjeringens klimasatsing, sier Sigurd Enge, fagrådgiver og kaptein på Bellona-båten Kallinika.
Tirsdag inviterer Bellona og Jan Erik Taule, kaptein MS Polarfront, til et møte for å finne måter MS Polarfront kan få fortsette med sin viktige klimaforskning. Ingunn Skjelvan ved UiB, representanter fra Havforskningsinstituttet og Meteorologisk institutt og stortingspolitikere i energi, miljø, og forskningskomiteene er blant de inviterte.
17 millioner kroner
Fra 2010 utgår 17 millioner kroner til MS Polarfront fra budsjettet til Meteorologisk Institutt-. Instituttet kan nå kjøpe billigere værmeldingstjenester via satellitter. Skal skipet overleve, og kunne fortsette viktig klimaforskning, bør pengene komme som øremerkede midler fra Stortinget.
MS Polarfront betjener Stasjon M, som ligger 250 nautiske mil utenfor Nordlandskysten, vest for Haltenbanken, midt i den grenen av Golfstrømmen som kommer inn i Norskehavet.
Viktige klimaundersøkelser
I tillegg til værmålinger foretas viktige klimaundersøkelser fra MS Polarfront:
Med tirsdagens møte håper Bellona å finne alternativ finansiering til skipet, og se på muligheter for å utnytte Polarfront-aktivitet bedre, gjennom å utvide prøvetakningsprogrammet.
MS Polarfront er det eneste skipet i sitt slag, og har foretatt regelmessige målinger ved stasjon M siden 1976. Målingene ved Stasjon M startet allerede i 1948. Måling langt tilbake i tid er viktig hvis en skal tolke endringer framover.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...