Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. juni, 2011
Skrevet av: Frederic Hauge
Nyheter
I DN 17. juni presiserer Roar Flåthen at LO støtter klimaforliket, før han skriver at forutsetningene for avtalen ikke lenger holder. Det er et grovt forsøk på omkamp om norsk klimapolitikk, som selv bygger på sviktende forutsetninger.
Det tverrpolitiske forliket som ble inngått i 2008 bygget på en erkjennelse av at klimameldingen fra 2007 ikke var god nok til å møte klimaproblemet. Målene i klimaforliket ble ikke vedtatt fordi Stortinget trodde det skulle være billig og enkelt, men fordi det var nødvendig. Flåthen forsøker å skape et inntrykk av at klimaforliket forutsetter en makskostnad på 600 kroner per tonn CO2 som blir kuttet. Det er en tilsnikelse: Klimaforliket sier ingenting om en slik kostnad.
Det som faktisk har endret seg siden forliket ble inngått, er at klimasituasjonen ser betraktelig verre ut: Det kommet forskning som viser at problemet er større enn tidligere antatt, at vi har dårligere tid og at konsekvensene ved å ikke gjøre noe vil være dramatiske. Alt tyder med andre ord på at vi må gjøre mer enn det man trodde i 2008.
Flåthen har misforstått grundig hvis han tror det vil bli billigere å utsette tiltak som uansett må gjennomføres hvis vi skal unngå en global oppvarming på mer enn to grader.
Man må kunne forvente at LO og Flåthen forholder seg til at klimaforliket ligger til grunn for norsk klimapolitikk. Hvilke virkemidler mener da Flåthen må på plass, som vil sikre utslippskutt i industrien og at vi unngår karbonlekkasje?
Frederic Hauge,
leder i Bellona
Denne kommentaren sto også på trykk i Dagens Næringsliv 21. juni.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...