Nyheter

Klimamyter i sosiale medier

Håvard Lundberg fra Analyse & Tall.
Håvard Lundberg fra Analyse & Tall.
Foto: Bellona

Publiseringsdato: 29. januar, 2025

Skrevet av: Signy Fardal

Klimamyter og feilinformasjon om klima florerer i kommentarfeltene i sosiale medier. En ny rapport som miljøstiftelsen Bellona har bestilt viser at hele 43 prosent av alle kommentarer om klima på Facebook-sidene til norske politikere, politiske partier, medier og interessefellesskap inneholder klimamyter.

Det viser rapporten «Klimamyter i sosiale medier» som analysebyrået Analyse & Tall har utarbeidet på oppdrag fra Bellona. Rapporten, som ble lansert tirsdag formiddag, kartlegger omfanget av ytringer som strider med vitenskapelig konsensus om klimaendringer og behovet for klimatiltak. Analysen bygger på litt over 1 million kommentarer og twitter-meldinger i tidsperioden 1.januar 2020 til 1.juni 2024.

Rapporten Klimamyter i sosiale medier finner du her.

Strider mot vitenskapelig konsensus

Når klima har blitt debattert i kommentarfeltene til norske politikere og mediers Facebook-sider i denne perioden inneholder 43 prosent av kommentarene påstander som strider mot vitenskapelig konsensus og behovet for klimatiltak. Av disse igjen utgjør 19 prosent påstander om at global oppvarming ikke foregår, at menneskeskapte klimagassutslipp ikke fører til global oppvarming og at effektene av klimaendringer ikke kommer til å bli ille. Påstander om at klimaløsninger ikke fungerer og at klimaforskere og klimabevegelsen er upålitelig utgjør 52 prosent av klimamytene i kommentarfeltene på Facebook.

Sammenlignet med Facebook er det en langt lavere andel av klimamyter på X (tidligere Twitter) hvor 17 prosent av klimadebatten inneholder klimamyter. Analysen viser en markant økning omfanget av klimamyter i 2022, omtrent samtidig med at Elon Musk kjøpte Twitter.

Øker ved valg

Rapporten viser også en markant økning i spredning av klimamyter i forbindelse med stortingsvalg.

– Desinformasjon og bevisst feilinformasjon om klima er en av vår tids største trusler. Fakta er en helt sentral del av grunnlaget for et opplyst samfunn. Uten fakta og mulighet til å skape en felles forståelse forvitrer grunnlaget for demokratiet og vår verdensorden, og usikkerhet kan føre til handlingslammelse og videre apati, sa Bellona-stifter Frederic Hauge da rapporten ble lansert.

– Desinformasjon og bevisst feilinformasjon om klima er en av vår tids største trusler, sa Bellona-stifter Frederic Hauge.

Analysebyrået Analyse & Tall har tidligere sett på andre tendenser i digitale medier, blant annet hvordan Fosen-aksjonen påvirket nordmenns holdninger til samer og hvordan krigen i Gaza har påvirket nordmenns holdninger til jøder.

– Vi har sett at klima- og energidebatten ute i Europa har vært en interessant, polarisert samtale å ta tak i for folk som ønsker å skape splid og spre forvirring. Derfor har vi vært interessert i å se på hvordan denne samtalen er i Norge, sier Håvard Lundberg i Analyse & Tall.

Funnene er sjokkerende

Statssekretær Erlend Hanstveit fra Kultur og likestillings-departementet tok i imot rapporten på vegne av regjeringen.

– Funnene i denne rapporten er sjokkerende, de representerer en kjempeutfordring som vi må ta på det dypeste alvor. Kunnskap om klima er essensielt for folks forståelse av nødvendigheten av klimatiltak og omstilling til et lavutslippssamfunn.

Kommunikasjonssjef i Bellona, Signy Fardal overrakte rapporten Klimamyter i sosiale medier til statssekretær Erlend Hanstveit fra Kultur og likestillings-departementet.

Hanstveit sa at det er veldig uheldig at det som kanskje er vår aller største debatt-arena, nemlig sosiale medier, fremmer et så villedende bilde som de gjør.  

– Det er heldigvis ikke sånn at kommentarfeltene på sosiale medier reflekterer holdninger i hele befolkningen, og vi som stat må vokte oss vel for å mene noe om hva folk skal og bør mene. Departementet jobber nå med en strategi mot desinformasjon i sosiale medier. Vi skal legge til rette for gode rammevillkår og en opplyst og god samtale basert på kunnskap. Vi må ta vare på de redaktørstyrte mediene og utvikle en mediepolitikk som gjør det mulig for dem å utføre sitt samfunnsansvar, sa Hanstveit.

KI i kampen mot desinformasjon

Journalist, gründer og forfatter Maria Amlie fra selskapet Factiverse fortalte om en kunstig intelligens som selskapet har utviklet og som brukes i kampen mot desinformasjon.

Maria Amelie fra Fact iverse.

Etter at rapporten ble lagt fram debatterte Sivert August Wahlgren Leirbakk fra Unge Høyre, Sigrid Døving Bjerke fra AuF, Jonas Aleksander Foldnes fra Sosialistisk Ungdom og Tejn Rolland fra Unge Venstre hvordan vi skal sikre en faktabasert klimadebatt under valgkampen. Ungdomspolitikerne er ikke enige om alt, men i denne debatten, som handler om bekjempelse av desinformasjon i sosiale medier, er de rørende enige.

F.V Frederic Hauge, Bellona, Håvard Lundberg, Analyse og Tall, Maria Amelie, Factfinders, Sigrid Døving Bjerke, AUF, Erlend Hanstveit, statssekretær i Kulturdepartementet, Tejn Rolland, UV, Jonas Aleksander Foldnes, SU og Siver August Wahlgren Leirbakk, UH.