
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. desember, 1997
Skrevet av: Tor Bjarne Christensen
Nyheter
Etter at Bellona og Oslofjordens Fiskerlag påklaget utslippstillatelsen Fylkesmannen ga NSB Gardermobanen i oktober, har SFT vurdert saken og konkludert med at saken burde vært håndtert på en annen måte. Bellonas hovedankepunkt var at tillatelsen var legitimering av miljøkriminalitet og at den ikke var nødvendig for å få tettet Østmarka. SFT tolker Forurensningsloven på samme måte. I sin uttalelse til Miljøverndepartementet, som behandler klagesaken, skiver SFT:
«Når det gjelder lovanvendelsen ville det sett i ettertid og særlig på bakgrunn av at utslippene var ment å være midlertidige, vært en mer hensiktsmessig og prinsipielt riktigere løsning å kreve nødvendige tiltak gjennomført i henhold til forurensningslovens § 7 og eventuelt også §§ 49 – 52. Det gis da ikke tillatelse til utslipp som i utgangspunktet ikke er tillatt (…)»
SFT mener imidlertid at utslippstillatelsen ikke har hatt noen avgjørende betydning for miljøsituasjonen i Oslofjorden, og foreslår overfor Miljøverndepartementet at klagene ikke tas til følge. SFT viser i denne sammenheng til at tillatelsen gjaldt for et kort tidsrom, fra 16. oktober til 15. november.
– Vi stusser på at SFT anbefaler at Fylkesmannens vedtak opprettholdes når vedtakene vurderes slik SFT gjør det. Dette er inkonsistent, skriver Bellonas Bård Bergfald i en kommentar til SFT.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...