
– Små ambisjoner for norsk havbruk
Bellona hadde store forventninger til at Havbruksutvalget i dag ville benytte muligheten til å sette tydelige rammer for hvordan fremtidens havbruksn...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. februar, 1999
Nyheter
Samferdselsdept.
Oslo, 05.02.99
Hemmelige additiver i avisingsmidler
Avisingskjemikaliene inneholder mindre mengder hemmelig, men giftige, tilsatsstoffer. Det offentlige regelverket hindrer allmenheten i å få kjennskap til disse stoffene. Bellona oppfordrer statsråden til å avkreve leverandører av avisingskjemikalier på OSL full åpenhet omkring disse forhold som betingelse for å bli valgt som leverandør.
Det er nå kjent at visse mengder glykolbaserte og acetatbaserte avisingskjemikalier har lekket ned i grunnvannet under den østre rullebane på Oslo Hovedflyplass Gardermoen. De miljømessige konsekvensene av dette kan være alvorlige. Det er imidlertid knyttet en del usikkerhet rundt avisingskjemikalienes innhold av hemmelige tilsatsmidler. Slike tilsatser kan typisk dreie seg om konserveringsmidler, korrosjonshindrende midler og biosider. En mulig komponent kan være tolyltriazol. Informasjon om produktenes fullstendige kjemiske sammensetning ligger lagret hos Produktregisteret. Regelverket forhindrer imidlertid offentligheten fra å få innsyn i dette registeret. Dette innebærer at de hemmelige tilsatsstoffene kan representere en betydelig risiko uten at dette blir offentlig kjent. Statens institutt for Folkehelse uttalte i 1996 om disse stoffene at:
"Enkelte av stoffene ble antydet å være lite nedbrytbare, og å kunne akkumuleres (oppsamles) i fisk og andre marine dyr. Samtidig ble det oppgitt at gifteffekter på nervesystem, formeringsevne og respirasjon hos dyr og arvemateriale hos bakterier var referert i vitenskapelig litteratur."
Denne uttalelsen ble gitt uten å røpe hvilke kjemiske stoffer det er snakk om.
Bellona erkjenner at Produktregisterets regelverk ligger meget fast, men finner samtidig situasjonen uakseptabel. Vi har derfor følgende forslag:
At samferdselsdepartementet, som den øverste ledelse og eier av Oslo Hovedflyplass AS, avkrever full åpenhet omkring sammensetningen av avisingsvæskene og at denne åpenheten er en betingelse for at avtale om leveranse skal kunne inngås.
Fremgangsmåten er ukonvensjonell, men effektiv og fullt lovlig.
Med vennlig hilsenChristian Rostock
Bellona hadde store forventninger til at Havbruksutvalget i dag ville benytte muligheten til å sette tydelige rammer for hvordan fremtidens havbruksn...
– Dette er svært positive nyheter, som signaliserer at regjeringen mener alvor med en satsing på norsk fastlandsindustri, sier Bellonas fagsjef ...
– Karbonfangst og -lagring (CCS) er et av de viktigste tiltakene for å nå klimamålene. Norge må få i gang gode industriprosjekter og CCS-politikk ras...
Det er fortsatt mulig å begrense global oppvarming til 1,5 grader, men nåløyet har blitt trangere. Det mener det internasjonale energibyrået IEA i si...