Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. februar, 1999
Nyheter
Samferdselsdept.
Oslo, 05.02.99
Hemmelige additiver i avisingsmidler
Avisingskjemikaliene inneholder mindre mengder hemmelig, men giftige, tilsatsstoffer. Det offentlige regelverket hindrer allmenheten i å få kjennskap til disse stoffene. Bellona oppfordrer statsråden til å avkreve leverandører av avisingskjemikalier på OSL full åpenhet omkring disse forhold som betingelse for å bli valgt som leverandør.
Det er nå kjent at visse mengder glykolbaserte og acetatbaserte avisingskjemikalier har lekket ned i grunnvannet under den østre rullebane på Oslo Hovedflyplass Gardermoen. De miljømessige konsekvensene av dette kan være alvorlige. Det er imidlertid knyttet en del usikkerhet rundt avisingskjemikalienes innhold av hemmelige tilsatsmidler. Slike tilsatser kan typisk dreie seg om konserveringsmidler, korrosjonshindrende midler og biosider. En mulig komponent kan være tolyltriazol. Informasjon om produktenes fullstendige kjemiske sammensetning ligger lagret hos Produktregisteret. Regelverket forhindrer imidlertid offentligheten fra å få innsyn i dette registeret. Dette innebærer at de hemmelige tilsatsstoffene kan representere en betydelig risiko uten at dette blir offentlig kjent. Statens institutt for Folkehelse uttalte i 1996 om disse stoffene at:
"Enkelte av stoffene ble antydet å være lite nedbrytbare, og å kunne akkumuleres (oppsamles) i fisk og andre marine dyr. Samtidig ble det oppgitt at gifteffekter på nervesystem, formeringsevne og respirasjon hos dyr og arvemateriale hos bakterier var referert i vitenskapelig litteratur."
Denne uttalelsen ble gitt uten å røpe hvilke kjemiske stoffer det er snakk om.
Bellona erkjenner at Produktregisterets regelverk ligger meget fast, men finner samtidig situasjonen uakseptabel. Vi har derfor følgende forslag:
At samferdselsdepartementet, som den øverste ledelse og eier av Oslo Hovedflyplass AS, avkrever full åpenhet omkring sammensetningen av avisingsvæskene og at denne åpenheten er en betingelse for at avtale om leveranse skal kunne inngås.
Fremgangsmåten er ukonvensjonell, men effektiv og fullt lovlig.
Med vennlig hilsenChristian Rostock
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...