Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. september, 2002
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Etter Bellonas ankomst til Sandefjord tirsdag i forrige uke har miljøstiftelsen avdekket flere tilfeller av brudd på kravene i den godkjente tiltaksplanen. På fredag gikk alarmen på NIVAs turbiditetsmålinger og arbeidene måtte stanses. Med grunnlag i miljøpatruljens observasjoner av arbeidene og ordføreres ansvarsfraskrivelse for deponiet gikk Bellona til aksjon. Bellona kunne ikke tolerere en oppstart av arbeidene før det ble foretatt en inspeksjon fra fylkesmannens side. Videre påpekte miljøstiftelsen at et deponi hvor ingen tok på seg det fremtidige ansvaret var en uholdbar situasjon.
Bellona har ved to anledninger vært nede med dykker for å dokumentere undervannsarbeidene i Kamfjordkilen. Dykkene har blitt filmet, og Bellona sitter på video som dokumenterer flere mangler ved gjennomføringen.
Resultatene fra dykkene og annen dokumentasjon opparbeidet av Bellonas Miljøpatrulje vil bli presentert for representantene fra fylkesmannens miljøvernavdeling i morgen.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...