
Skal samarbeide for å utvikle grønne batterier
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. september, 2002
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Som et resultat av at næringslivet i Sandefjord ikke stilte opp med nok økonomiske midler måtte kommunen kutte på kostnadene til depniet i Kamfjordkilen. Kommunen valgte å kutte ut et delprosjekt som skulle kartlegge propellstrøm fra båter og effekten av dem på bunnsedimentene i fjorden. Kommunen sparte 450.000 kroner, men en meget viktig bit av forutsetningene for gruntvannsdeponiet har forblitt ukjent.
Spredning av miljøgifter
Som resultat av Color Line-ferjenes propellslag oppstår det kraftige strømvirvler i vannmassene. Bunnsedimentene virvles opp, spres i havnebassenget og gjør miljøgiftene lett tilgjengelig for marine organismer.
Fare for lekkasje fra deponiet
Bellonas Miljøpatrulje har observert denne oppvirvlingen og er sjokkert over at kommunen har kuttet ut delprosjektet. Strømmene som oppstår er en av de største truslene mot gruntvannsdeponiet i Kamfjordkilen. De kraftige strømvirvlene vil kunne påvirke dekklaget og risikere lekkasje av miljøgifter fra deponiet.
Bellona undersøker
Bellona vil foreta siktedyp tester i havnebassenget før og etter ferjenes avgang for å dokumentere strømvirvlene og den påfølgende oppvirvlingen av partikler.
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
– Dette er fullstendig anti-vitenskapelig og knusende for Norges omdømme som miljønasjon, sier Martin Sveinssønn Melvær i Bellona i en kommetar til a...
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
– Det er med stor glede jeg kan informere om at Stein Lier-Hansen – nåværende administrerende direktør i Norsk Industri – vil bli engasjert av Bellon...