–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. oktober, 2002
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Lasteskipet Antorro, som eies av Seines rederi, seilte til Russland lastet med frossent slakteavfall. Problemet oppstod da man ikke lyktes i å selge mer enn 100 tonn av totalt 450 tonn. Skipet har ikke fryselager, og situasjonen ombord ble akutt helsefarlig på grunn av gasser og stor spredning av fluer.
Ingen vil ta imot
SFT har gitt tillatelse til dumping av det råtnende slakteavfallet 20 nautiske mil sør for Arendal. Bakgrunnen for tillatelsen var at man ikke fant noen bedre alternativer med muligheter for en snarlig løsning på problemet. – Ingen destruksjonsanlegg var villige til å ta i mot avfallet. SFT vurderte det som en dårligere løsning å laste avfallet på land for frakting med lastebiler, sier Vibeke Riis i SFT.
Tok hensyn til fiskeri, men ikke lukt
Det var fiskerimyndighetene i samarbeid med Havforskningsinstituttet som valgte dumpingsstedet ut ifra minst mulig negative effekter på fisk og miljø. Utslippstillatelsen er også vurdert av Statens dyrehelsetilsyn. Før dumpingen blir lasten imidlertid flyttet fra skipet til en lekter som er egnet for dumping. Denne omlastingen skjer i Homborsund, og vil medføre luktproblemer i lokalmiljøet. Bellona mener man kunne tatt større hensyn til luktproblemer, og valgt et mer egnet sted for omlasting.
Kritisk til rederiet
SFT påpeker at rederiet selv er ansvarlig for den situasjonen det har kommet opp i. Bellona mener det er uforsvarlig å frakte slakteavfall i et skip uten fryselager. Rederiet har opptrådt uaktsomt, og bør selv holdes økonomisk ansvarlig for alle offentlig kostnader knyttet til dumping og omlasting, mener Bellona.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...