Trump gjør EU viktigere
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. oktober, 2003
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Ubåten U-864 som ble lokalisert tidligere i år på 150 meters dyp ble torpedert 9. februar 1945 av den britiske ubåten Venturer. Begge ubåter var neddykket da angrepet fant sted, og det skal være første gang i historien en slik senkning fant sted.
– Ubåten ble funnet to sjømil rett vest for Fedje nord i Hjeltefjorden tidlig i mars i år, opplyser Kommandørkaptein Hans Christian Kjelstrup ved Marinens hovedbase Haakonsvern – U864 er brukket i to men ligger ellers intakt på havbunnen. Vi har lokalisert to støpejernsflasker i dypet som kan inneholde kvikksølv.
Ifølgje direktør ved beredskapsavdelinga i Kystverket, Tor Christian Sletner har Kystverket innledet samarbeid med både Sjøforsvaret, fiskeristyresmaktene, Havforskingsinstituttet og Statens forurensningstilsyn. Målet er å finne ut hva U864 inneholder, hvilken forfatning den er i og hvor stor faren for forurensning er. En av støpejernsflaskene skal nå heves for å undersøke om de faktisk inneholder kvikksølv.
Ubåtlogger bekrefter bruk av kvikksølv
U-864 er en ubåt av typen IXD-2 som ble produsert i perioden 1940-1944. Utskrifter fra loggen til to andre ubåter av samme type, U-181 og U-682, bekrefter bruk av flasker med kvikksølv som ballast.
U-181
9 May 1942:
�Bremen, Germany. The U-181, a 1,616-ton surface displacement Type IXD-2 long-range submarine, is completed at Deschimag AG Weser and commissioned in the Kriegsmarine.�
10 September 1944:
�The U-181 arrives at Singapore. Drydocked at the No. 101 Navy Repair Unit at Seletar Naval Base. Hundreds of flasks of mercury are removed from her keel. A new FUMB26 TUNIS radar detector is fitted.�
U-862
7 October 1943:
�Bremen, Germany. The U-862, a 1,600-ton surface displacement Type IXD-2 long-range cruiser submarine, is completed at Deschimag AG Weser and commissioned in the Kriegsmarine.�
21 May 1944:
�Departs Kiel with other U-boats and escorts. The U-862 carries a cargo of drawings, models and blueprints of German weaponry and equipment for Japan. Her keel spaces are packed with flasks of mercury, lead, steel, uncut optical glass and aluminum. Timm puts into Norwegian ports at Kristiansand, Bergen and Trondhiem. The U-862’s crew discovers a leaking fuel tank and she puts into Narvik, Norway for repairs.�
70 tonn kvikksølv!
Det er oppgitt av U-864 hadde med seg 1857 støpejernsflasker, noe som tilsvarer en mengde på 65-70 tonn kvikksølv. Når vi vet at norges totale utslipp av kvikksølv i 2000 var på ca. 1,5 tonn får vi et godt bilde på den voldsomme mengden kvikksølv ubåten inneholder.
Kvikksølv inngår i mange uorganiske og organiske kjemiske forbindelser, der de organiske er særlig giftige. Kvikksølvforbindelser er svært giftige for mange vannlevende organismer og for pattedyr. Kvikksølvforbindelser gir mange organismer kroniske giftvirkninger, selv i meget små konsentrasjoner. Kvikksølv kan gi nyreskader og motoriske og mentale forstyrrelser som følge av skader på sentralnervesystemet. Kvikksølv bioakkumuleres i fisk og pattedyr, først og fremst i nyrene, og for metylkvikksølv spesielt, i hjernen. Metylkvikksølv kan gi fosterskader. Kvikksølv kan også føre til kontaktallergi. Kvikksølv har evne til å oppkonsentreres i næringskjeden og har lang biologisk halveringstid. Opptaket og distribusjonen av kvikksølvforbindelsene i organismene er avgjørende for giftigheten.
Selv ikke tysk kvalitet varer evig
Videobildene som er tatt tyder på at vraker er i god forfatning, uten synlige lekkasjer. De observerte flaskene som kan inneholde kvikksølv ser ut til å være i relativ god forfatning etter 50 år i sjøen. Selv om det tyske stålet er av god kvalitet varer det ikke evig. Bellona vil derfor jobbe for å få hevet flaskene om undersøkelsene nå skulle vise at de inneholder kvikksølv. 70 tonn kvikksølv kan føre til betydelig og langvaring miljøskade.
Et femtitalls ubåter gikk ned utenfor norskekysten
Den britiske ubåten Venturer klarte å senke ytterligere en tysk ubåt i norske farvann. U-771 møtte sin sjebne 11. november 1944 i Andfjord ved Lofoten. Dette var en ubåt av type VIIC og hele besetningen på 51 mann omkom. Tilsammen ble godt over femti ubåter bekreftet senket eller meldt savnet utenfor norskekysten. Bellona har gått igjennom historiske arkiver og funnet 43 av disse med posisjonen hvor de gikk ned.
Ubåt | Type | Dato | Sted | Posisjon |
U-35 | VIIA | 19.11.1939 | Nordsjøen | 60.53N, 02.47E |
U-36 | VIIA | 04.12.1939 | SW for Kristiandsand | 57.00N, 05.20E |
U-49 | VIIB | 15.04.1940 | Utenfor Narvik | 68.53N, 16.59E |
U-64 | IXB | 13.04.1940 | Herjangsfjord / Narvik | 68.29N, 17.30E |
U-88 | VIIC | 12.09.1942 | Sør for Spitsbergen | 75.04N, 04.49E |
U-241 | VIIC | 18.05.1944 | NE for Færøyene | 63.36N, 01.42E |
U-277 | VIIC | 01.05.1944 | SW for Bjørnøya | 73.24N, 15.32E |
U-288 | VIIC | 03.04.1944 | SE for Bjørnøya | 73.44N, 27.12E | U-289 | VIIC | 31.05.1944 | SW for Bjørnøya | 73.32N, 00.28E |
U-292 | VIIC/41 | 27.05.1944 | Vest for Trondheim | 62.37N, 00.57E |
U-314 | VIIC | 30.01.1944 | SE for Bjørnøya | 73.41N, 24.30E |
U-319 | VIIC/41 | 15.07.1944 | SW for Lindesnes | 57.40N, 05.00E |
U-344 | VIIC | 28.08.1944 | NW for Bjørnøya | 74.54N, 15.26E |
U-347 | VIIC | 17.07.1944 | Vest for Narvik | 68.36N, 08.33E |
U-354 | VIIC | 24.08.1944 | NE for Nordkapp | 72.49N, 30.41E |
U-360 | VIIC | 02.04.1944 | SW for Bjørnøya | 72.28N, 13.04E |
U-361 | VIIC | 17.07.1944 | Vest for Narvik | 68.35N, 06.00E |
U-365 | VIIC | 13.12.1944 | Øst for Jan Mayen | 70.43N, 08.07E |
U-366 | VIIC | 05.03.1944 | NW for Hammerfest | 72.10N, 14.44E |
U-394 | VIIC | 02.11.1944 | SE for Jan Mayen | 69.47N, 04.10E |
U-412 | VIIC | 22.10.1942 | NE for Færøyene | 63.55N, 00.24E |
U-472 | VIIC | 04.03.1944 | SE for Bjørnøya | 73.05N, 26.40E |
U-477 | VIIC | 03.06.1944 | Vest for Trondheim | 63.59N, 01.37E |
U-486 | VIIC | 12.04.1945 | NW for Bergen | 60.44N, 04.39E |
U-589 | VIIC | 14.09.1942 | SW for Spitsbergen | 75.40N, 20.32E |
U-601 | VIIC | 25.02.1944 | NW for Narvik | 70.26N, 12.40E |
U-622 | VIIC | 24.07.1943 | Utenfor Trondheim | 63.27N, 10.23E |
U-673 | VIIC | 24.10.1944 | Nord for Stavanger | 59.20N, 05.53E |
U-675 | VIIC | 24.05.1944 | Vest for Ålesund | 62.27N, 03.04E |
U-771 | VIIC | 11.11.1944 | Andfjord / Lofoten | 69.17N, 16.28E |
U-713 | VIIC | 24.02.1944 | NW for Narvik | 69.27N, 04.53E |
U-735 | VIIC | 28.12.1944 | Oslofjorden | 59.28N, 10.29E |
U-737 | VIIC | 19.12.1944 | Vesfjorden | 68.09N, 15.39E |
U-742 | VIIC | 18.07.1944 | Vest for Narvik | 68.24N, 09.51E |
U-864 | IXD2 | 09.02.1945 | Vest for Fedje | 60.46N, 04.35E |
U-867 | IXC/40 | 19.11.1944 | NW for Bergen | 62.15N, 01.50E |
U-959 | VIIC | 02.05.1944 | SE for Jan Mayen | 69.20N, 00.20W |
U-973 | VIIC | 06.03.1944 | NW Narvik | 70.40N, 05.48E |
U-974 | VIIC | 19.04.1944 | Karmsund | 59.08N, 05.23E |
U-980 | VIIC | 11.06.1944 | Vest for Bergen | 63.07N, 00.26E |
U-1053 | VIIC | 15.02.1945 | Utenfor Bergen | 60.24N, 05.13E |
U-1273 | VIIC | 17.02.1945 | Utenfor Horten | 59.24N, 10.28E |
U-1278 | VIIC/41 | 17.02.1945 | NW for Bergen | 61.32N, 01.36E |
Om det viser seg at tyske ubåter under 2. verdenskrig i stor grad brukte kvikksølv som ballast bør også noen av de ovennevnte ubåtene undersøkes med hensyn til potensiell miljøskade. Det vil da være naturlig og konsentrere seg om de som ligger grunnest og tettest opptil kysten og nær viktige fiskeriressurser.
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...
– Vi jobber for en norsk forskrift som ikke krever oppsamling ved all vask av skipsskrog, og vil følge forskrifts-prosessen nøye for å sikre at det i...
– Bi-produkter fra hvitfisk-flåten og fiskeslam er bioressurser på avveie. Vi må finne løsninger slik at disse ressursene ikke går til spille. Det sa...