
Svaret på Vestens mineralbehov ligger på land – ikke på havbunnen
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. februar, 2004
Skrevet av: Christine Molland Karlsen
Nyheter
Sandefjord naturvern og Bellona har levert en felles høringsuttalelse til Sandefjord lufthavns søknad om økte utslippsgrenser for flyavisingsvæske (glykol) hvor de uttrykker skepsis til om dette er nødvendig. Det fremkommer i høringsuttalelsen at mye av grunnlaget for søknaden ikke dokumenteres og at det derfor bør sendes en ny søknad med bedre dokumentasjon for det gis tillatelse til økte utslipp.
Like krav ved alle flyplasser
Bellona mener også at det er på tide med en generell gjennomgang av flyplassvirksomheter i Norge. Forskning og utvikling på Oslo lufthavn har gitt ny og viktig kunnskap om miljøeffekter og rensesystemer vedrørende avisingskjemikalier som det er på tide å dra nytte av også ved andre flyplasser. Det bør derfor i løpet av en toårsperiode settes like strenge krav til utslipp av avisingsvæsker ved alle flyplasser i Norge som det er gjort ved Oslo lufthavn.
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
– Økt mattrygghet vil kreve at vi gjennomfører den største omstillingen av matsystemet i moderne tid, sa Joakim Hauge, Bellonas internasjonale leder ...
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Klimaendringer er vår tids langsiktige eksistensielle trussel. Samtidig har Norge umiddelbare sikkerhetsutfordringer. – EU skal både trygge og omstil...