
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. oktober, 2004
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Fredag ettermiddag vedtok Fylkesmannen i Buskerud å avslå søknaden fra Drammen Skipsreperasjon. Selskapet ønsket å dumpe inntil 70.000 m3 forurensede masser fra vedlikeholdsmudring ved Fredrikstad Mekaniske Verksted i Dramstadbukta i Hurum.
Fylkesmannens vedtak:
Fylkesmannen legger vekt på at hovedtyngden av innkomne uttalelser er negative til dumping. Vi legger særlig vekt på at de folkevalgte organene i området så entydig har gått i mot søknaden. Videre er vi usikre på konsekvensene av en eventuell dumping. Derfor finner vi å måtte avslå søknaden.
I vedtaket legges det vekt på både miljømessige og samfunnsmessige vurderinger knyttet til dumping av forurensede masser i Dramstadbukta. Mangelfull prøvetaking av massene utenfor FMV og usikkerhet rundt spredningen av miljøgifter ved en dumping var hovedpunktene Bellona fokuserte på i høringsrunden.
Fylkesmannen konkluderer med at det er mange usikkerhetsfaktorer både miljømessig og samfunnsmessig de ikke vet svaret på. Derfor legger de til grunn en «føre-var»-holdning.
Sterkt lokalt engasjement
I tillegg til Bellonas høringsuttalelse kom det uttalelser fra 14 andre foreninger og privatpersoner. Fylkesmannen opplyser om at alle uttalelsene som kom inn før fristen har vært negative til dumpingen. Det ble også iverksatt en underskriftskampanje hvor hele 1272 beboere i Svelvik og Hurum viste sin motstand mot prosjektet. Både Svelvik og Hurum kommune gikk også imot dumpingen i sine uttalelser til Fylkesmannen. Det sterke lokale engasjementet har vært svært viktig for utfallet i denne saken.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...