
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. april, 2005
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Ny statistikk:
Den nye undersøkelsen viser at minst 780.000 tonn farlig avfall kom inn til godkjent behandling i 2003, noe som er omtrent 90.000 tonn mer enn tidligere beregnet. Det er derfor grunn til å anta at det oppsto betydelig mer farlig avfall i 2003 enn tidligere antatt.
Av dette avfallet gikk 65 prosent til sluttbehandling, som betyr behandling av avfallet uten at ressursene blir utnyttet. Mesteparten av dette går til spesielle deponier. Materialet ble gjenvunnet i seks prosent av det farlige avfallet, og ni prosent ble forbrent med energiutnyttelse. I tillegg ble 10 prosent eksportert, men også her ble noe gjenvunnet. En del avfallstyper egner seg ikke til gjenvinning, som for eksempel slagg og blåsesand. Antagelig er dette den viktigste grunnen til at en så stor del farlig avfall ikke materialgjenvinnes eller forbrennes, ifølge SSB.
Store mengder registreres uten klassifisering
En av de som har foretatt undersøkelsen, Håkon Skullerud, sier til Bellona Web at det for flere typer farlig avfall ble registrert en differanse mellom de tallene som kom inn via SSBs undersøkelse og de tallene som var registrert. Et eksempel er tallene for etsende avfall; ifølge SSBs undersøkelse er det levert 213.000 tonn slikt avfall, mens det er registrert mottatt 178.000 tonn. 35.000 tonn etsende avfall er altså blitt registrert uten klassifisering. Det samme gjelder for tungmetallholdig slagg; her opererer SSBs undersøkelse med 315.000 tonn, mens det er registrert inn 264.000 tonn. En mulig forklaring kan ifølge Håkon Skullerud være lagerordninger, det vil si at lagerbeholdningen kan være registrert før 2003 og derved ikke kommer frem av årsregnskapet for dette året.
Ny presentasjon i juni
Tallene som er presentert i undersøkelsen gjelder farlig avfall som er håndtert på forsvarlig måte. Endelige tall for mengde farlig avfall på avveie blir presentert av SSB i juni. Bellona Web vil da komme med en oppdatering av saken.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...