Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. oktober, 2005
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Mandag denne uken startet karteleggingen av den tyske ubåten U864 og dens last på 65 tonn kvikksølv. En rekke undersøkelser skal gjennomføres for å vurdere hvilket tiltak som best kan løse et potensielt stort miljøproblem. Levetiden til beholderene med kvikksølv er anslått til 60 år og det innebærer at tiltak må iverksettes så snart som mulig.
Kartlegger kvikksølvubåten
I dag ble både Bellona og en rekke medier tatt med ombord i Geoconsult sitt fartøy SV Geobay. Tidligere i uken ble området rundt ubåten kartlagt ved hjelp av multistrålelodd, sidesøkende sonar og penetrerende ekkolodd. Dette har resultert i klare bilder av bunntopografien og de to lokaliserte delene av vraket. Midtseksjonen er fortsatt ikke funnet. Prosjektleder Arvid Pettersen fra Geoconsult skisserte følgende arbeidsoppgaver for forprosjektet:
Dagens program bestod av undersøkelser med en ROV (fjernstyrt ubåt). Bellona og presse fikk se svært klare bilder av ubåten live under operasjonen. Dette var innledningen til ROV-undersøkelsene og de neste dagene skal det gås mer konkret til verks for å få oversikt over tilstanden til vraket og eventuelle løse kvikksølvbeholdere på bunnen.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...