Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. august, 2008
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kyst- og fiskeriminister Helga Pedersen har bare bedt Kystverket om å utrede den akutte forurensingsfaren fra den forliste russiske krysseren Murmansk.
– Hun holder lokalbefolkningen for narr, mener Bellona-leder Frederic Hauge, som er mer opptatt av de langsiktige farene ved ”Murmansk”.
80 millioner kroner
Det vil koste om lag 80 millioner kroner å heve skipsvraket som har ligget utenfor Sørvær i Husvik i 14 år.
– Dette er en liten pris i forhold til de langsiktige konsekvensene av vraket, og for å berolige engstelig lokalbefolkning, sier Hauge.
Langsiktige skader
Prøvene av malingen på det forliste krigsskipet inneholder mye bly. Det er også funnet brommerte flammehemmere og PCB. På 1950- og 60-tallet var det vanlig å bruke PCB i kondensatorer i elektronikken.
Photo: (foto: hafslund)
Å fylle opp skip med skrap før opphugging, var vanlig praksis med atomubåter russerne kvittet seg med.Murmansk havnet i fjæra utenfor Sørvær i Hasvik, da den slet seg fra et slep på vei fra Russland til opphugging i India, julaften 1994.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...