Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. august, 2008
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kyst- og fiskeriminister Helga Pedersen har bare bedt Kystverket om å utrede den akutte forurensingsfaren fra den forliste russiske krysseren Murmansk.
– Hun holder lokalbefolkningen for narr, mener Bellona-leder Frederic Hauge, som er mer opptatt av de langsiktige farene ved ”Murmansk”.
80 millioner kroner
Det vil koste om lag 80 millioner kroner å heve skipsvraket som har ligget utenfor Sørvær i Husvik i 14 år.
– Dette er en liten pris i forhold til de langsiktige konsekvensene av vraket, og for å berolige engstelig lokalbefolkning, sier Hauge.
Langsiktige skader
Prøvene av malingen på det forliste krigsskipet inneholder mye bly. Det er også funnet brommerte flammehemmere og PCB. På 1950- og 60-tallet var det vanlig å bruke PCB i kondensatorer i elektronikken.
Photo: (foto: hafslund)
Murmansk havnet i fjæra utenfor Sørvær i Hasvik, da den slet seg fra et slep på vei fra Russland til opphugging i India, julaften 1994.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...