Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. august, 2008
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kyst- og fiskeriminister Helga Pedersen har bare bedt Kystverket om å utrede den akutte forurensingsfaren fra den forliste russiske krysseren Murmansk.
– Hun holder lokalbefolkningen for narr, mener Bellona-leder Frederic Hauge, som er mer opptatt av de langsiktige farene ved ”Murmansk”.
80 millioner kroner
Det vil koste om lag 80 millioner kroner å heve skipsvraket som har ligget utenfor Sørvær i Husvik i 14 år.
– Dette er en liten pris i forhold til de langsiktige konsekvensene av vraket, og for å berolige engstelig lokalbefolkning, sier Hauge.
Langsiktige skader
Prøvene av malingen på det forliste krigsskipet inneholder mye bly. Det er også funnet brommerte flammehemmere og PCB. På 1950- og 60-tallet var det vanlig å bruke PCB i kondensatorer i elektronikken.
Photo: (foto: hafslund)
Å fylle opp skip med skrap før opphugging, var vanlig praksis med atomubåter russerne kvittet seg med.Murmansk havnet i fjæra utenfor Sørvær i Hasvik, da den slet seg fra et slep på vei fra Russland til opphugging i India, julaften 1994.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...