Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. januar, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Fotograf Knut Bry har fulgt Bellonas prosjekt Bilpatologene mens de demonterte to bilvrak til minste detalj. Hensikten var å undersøke miljøgifter i moderne biler. Resultatene presenteres under en utstilling på Norsk design- og arkitektursenter (DogA). Utstillingen åpner torsdag 8. januar kl 19.00, og er åpen for alle.
– Vi hører stadig vekk om mer miljøvennlige biler. Det er da snakk om drivstoff og utslipp av klimagasser. Det er på høy tid at oppmerksomheten også rettes mot bilen som avfall, sier Olaf Brastad, styreleder og fagrådgiver i Bellona.
Brastad er initiativtaker til prosjektet, og deltar på åpningen av utstillingen.
Ny rapport
Samtidig med utstillingsåpningen, presenteres også de endelige resultatene av bilvrakundersøkelsen i rapporten ”Bellona og bilpatologene. Bilens indre – materialbruk og miljøgifter”. Rapporten er skrevet av Frode Syversen, sivilingeniør og daglig leder i rådgivningsselskapet Mepex.
Bellona og bilpatologene vil i slutten av januar ha møter med både direktør i Statens Forurensningstilsyn Ellen Hambro, og miljøvernminister Erik Solheim om farlig bilavfall.
For presse: kontaktperson i denne saken:
Informasjonsrådgiver Tone Foss Aspevoll: 91 72 02 67, eller tone@bellona.no.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...