
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. november, 2000
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Norge har i dag nærmere 80 golfbaner, og en rekke nye planlegges. Bygging av golfbaner møter sterk motstand fra særlig Natur og Ungdom, som mener det er uforsvarlig å redusere Norges evne til å produsere mat, samtidig som vi importerer halvparten av maten vi spiser.
Tidoblet avrenning
Ødeleggelse av matjord er imidlertid ikke den eneste negative miljøeffekten av golfbaner. I følge Jordforsk er det en rekke kritiske faktorer ved etablering av nye baner. Fjerning av skog, drenering og bygging av parkeringsplasser er inngrep som kan gi økt avrenning til lokale resipienter. Oppdyrking av skog vil gi 5-10 ganger høyere avrenning av nitrogen og fosfor fra arealene, samtidig som golf medfører et høyere aktivitetsnivå i form av trafikk, sanitæranlegg og servering. Jordforsk advarer derfor mot lokalisering av golfbaner i nedbørsfeltet til drikkevannskilder.
Manglende dokumentasjon om sprøytegift
I USA og Japan rapporteres det om overhyppighet av sykdommer hos både spillere og ansatte på golfbaner. Greenkeepere har blitt syke etter sprøyting, og både overflate- og grunnvann har blitt forurenset. I følge Norges Golfforbund sprøytes det derimot lite på norske baner. Insekticider brukes ikke, ugrassprøyting er begrenset til en gang hvert fjerde år, mens soppmidler brukes flere ganger hver høst. Det foreligger ingen undersøkelser om avrenning av sprøytegifter fra golfbaner i Norge, og Jordforsk mener det er behov for overvåkning. Bruken av sprøytegifter er konsentrert om velfriserte Greens og Tees, som utgjør under 10 prosent av banearealet. Disse baneelementene har gjerne drenering og jordforhold som skiller seg klart fra vanlige jordbruksareal, noe som øker usikkerheten om miljøvirkninger.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...