
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. mai, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I vinter døde anslagsvis mellom 600 og 2400 mennesker en for tidlig død på grunn av dårlig luftkvalitet i byene. Røflig 1,5 million timeverk gikk tapt og sykehusene ble belastet omtrent 8000 liggedøgn. Samfunnskostnaden var sannsynligvis et sted mellom 3 og 28 milliarder kroner.
Nå er sommeren er i ferd med å etablere seg i lavlandet. De som enda kjører med piggdekk legger disse bort for vinteren, og man rengjør vedovnene etter vinterens bruk. Dette gjør at luftkvaliteten bedres og varslingsrutinene kan avsluttes for sesongen.
Sommeren er imidlertid sesong for en ny forurensing som forekommer i større grad i bygdene enn i byene; bakkenær ozon. Til tross for sin navnelikhet med ozonlaget, har ikke disse to problemene noen koblig. Bakkenær ozon er en gass som dannes av noen forurensende stoffer under påvirkning av sollys. Gassen gir helseskader og skader på vegetasjon.
Hvert år er det flere dager hvor grenseverdiene overskrides. På disse dagene bør personer med luftveislidelser begrense fysisk aktivitet utendørs. Personer uten slike lidelser bør begrense hard fysisk aktivitet over lang tid ved vedvarende høye konsentrasjoner.
NILU overvåker ozonkonsentrasjonene i Norge og har en nettside med direkte kobling til målestasjoner rundt i Norge. Dersom du ønsker å følge med på resultatene fra en målestasjon i nærheten av der du bor, kan du følge linken nedenfor. De andre linkene gir mer kunnskap om problemene.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...