– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. februar, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona beskrev i sin rapport «Transport og luftutslipp» som ble utgitt i 2001, at drivstoffkvalitet var et av de enkleste tiltakene i forhold til å redusere utslippene av partikler og NOx. Nå har EU-kommisjonen utarbeidet et forslag til regelverk som ser ut til å nettopp gjøre dette.
EU ønsker at bensin og diesel med mindre enn 10 ppm svovel skal være tilgjengelig over hele Europa fra 1. januar 2005. Noen år senere skal drivstoff med høyere svovelinnhold enn dette forbys.
Det er estimert at dette vil redusere partikkelutslippene (PM10) med 5% fra eksisterende kjøretøy. Men først og fremst er denne drivstoffkvaliteten nødvendig for kunne ta i bruk nye typer filtre, katalysatorer og motorteknologi.
CO2-utslippene fra nye biler vil kunne reduseres 2-3%, mens eldre biler ikke vil få denne effekten. Deler av denne effekten spises opp av høyere utslipp under produksjosprosessen.
Norske myndigheter har tidligere med hell styrt salget mot svovelfattige dieseltyper ved hjelp av små avgiftsforskjeller. Dette virkemidlet kan igjen tas i bruk for å sørge for å få maksimal virkning for byluften fra 2005. Baksiden av medaljen er høyere utslipp av CO2 en periode. Hvor store disse utslippene vil være, er noe usikkert.
Kilde: SFT: Følgebrev til høringsdokument om Com (2001) 341 final.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...