
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. juli, 2000
Skrevet av: Thomas Palm
Nyheter
Miljøprotest mot oljeboring i Barentshavet
«Transocean Arctic» er planlagt brukt av Hydro, Statoil og Agip til å bore fire leitebrønner i Barentshavet. Riggen har allerede begynt å gå nordover, før det er avklart om de vil få tillatelse til å gjennomføre boringene. Oljedirektoratet har signalisert at tillatelse til boring vil bli gitt førstkommende søndag. Statens forurensingstilsyn har sagt nei til en av de fire planlagte boringene.
– Oljeforurensing i Barentshavet kan føre til enorme naturødeleggelser. Mot store oljeutslipp er oljevernberedskapen i Barentshavet til lite eller ingen hjelp. Lysforholdene, kulden og mye bølger gjør at oljevernet sjelden vil fungere i Barentshavet, sier Cato Buch, fagmedarbeider i Bellona.
Barentshavet er oppvekstområde for flere svært viktige fiskeslag og området er spesielt viktig for sjøfugler og sjøpattedyr. Samtidig som området er svært rikt, er det også sårbart.
I løpet av 90-tallet har norsk oljeproduksjon blitt fordoblet. Utslippene av klimagasser fra oljeindustrien er hovedårsaken til den rekordhøye veksten i de norske klimagassutslippene.
– Slippes oljeindustrien inn i Barentshavet, er det en stor trussel mot livet i dette sårbare og verdifulle havområdet. I tillegg vil oljeutvinning i Barentshavet gi nye, store og langvarige utslipp av klimagasser. Det må være grenser, også for oljeindustrien, sier Elin Lerum Boasson, nestleder i Natur og Ungdom.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...