
Oppdatert veikart mot 1,5 grader
Det er fortsatt mulig å begrense global oppvarming til 1,5 grader, men nåløyet har blitt trangere. Det mener det internasjonale energibyrået IEA i si...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. februar, 2002
Skrevet av: 2514
Nyheter
klimagasser
Gassbusser slipper ut like mye klimagasser som en dieselbuss. Dette gjelder til tross for at gass inneholder mer energi pr karbonatom enn diesel. Grunnen til at det blir slik, er at gassbusser benytter ottomotor (bensinmotor) som utnytter energien mindre effektivt enn en dieselmotor. I tillegg består naturgass for det meste av metan som er en 21 ganger sterkere klimagass enn CO2. Det vil forekomme utslipp av noe metan.
Energiforbruk
På grunn av ottomotorens lavere effektivitet vil energiforbruket til en gassbuss være høyere enn en dieselbuss.
Lokal luftforurensing
Det er tradisjonelt her gassbusser har gitt en gevinst. Dieselteknologien spiser imidlertid inn på forspranget. Fra 2005 stiller EU så strenge krav (Euro 4) til nye dieselbusser at fordelen med å benytte gass er redusert betraktelig. Mye av gevinsten kan allerede oppnås i dag ved montering av renseutstyr (Euro 3 med rensing).
Kilde:
Civitas (2000), Stølan, A., Gillebo, R., Selvig, E. & Bang, J.R. Miljøvennlig teknologi for kollektivtrafikk i Bergensområdet. Utgiver: Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune.
Det er fortsatt mulig å begrense global oppvarming til 1,5 grader, men nåløyet har blitt trangere. Det mener det internasjonale energibyrået IEA i si...
Bellona har gjentatte ganger avslørt alvorlige forhold på Equinors oljeskip Johan Castberg, og er ikke overrasket over at prislappen nå har økt med 1...
Biomasse. Bioteknologi. Fôr. Lakseoppdrett. Naturrestaurering. Nye proteinkilder. Genteknologi. Lavtrofisk havbruk. Bioenergi. Plast. Landbruk. Matsy...
– For å nå klimamålene er det helt nødvendig å akselerere utviklingen fra en fossilbasert økonomi til en biobasert økonomi i Norge. Dette vil bety st...