–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. februar, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
klimagasser
Gassbusser slipper ut like mye klimagasser som en dieselbuss. Dette gjelder til tross for at gass inneholder mer energi pr karbonatom enn diesel. Grunnen til at det blir slik, er at gassbusser benytter ottomotor (bensinmotor) som utnytter energien mindre effektivt enn en dieselmotor. I tillegg består naturgass for det meste av metan som er en 21 ganger sterkere klimagass enn CO2. Det vil forekomme utslipp av noe metan.
Energiforbruk
På grunn av ottomotorens lavere effektivitet vil energiforbruket til en gassbuss være høyere enn en dieselbuss.
Lokal luftforurensing
Det er tradisjonelt her gassbusser har gitt en gevinst. Dieselteknologien spiser imidlertid inn på forspranget. Fra 2005 stiller EU så strenge krav (Euro 4) til nye dieselbusser at fordelen med å benytte gass er redusert betraktelig. Mye av gevinsten kan allerede oppnås i dag ved montering av renseutstyr (Euro 3 med rensing).
Kilde:
Civitas (2000), Stølan, A., Gillebo, R., Selvig, E. & Bang, J.R. Miljøvennlig teknologi for kollektivtrafikk i Bergensområdet. Utgiver: Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...