Bellona etablerer senter i Lofoten
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. februar, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
klimagasser
Gassbusser slipper ut like mye klimagasser som en dieselbuss. Dette gjelder til tross for at gass inneholder mer energi pr karbonatom enn diesel. Grunnen til at det blir slik, er at gassbusser benytter ottomotor (bensinmotor) som utnytter energien mindre effektivt enn en dieselmotor. I tillegg består naturgass for det meste av metan som er en 21 ganger sterkere klimagass enn CO2. Det vil forekomme utslipp av noe metan.
Energiforbruk
På grunn av ottomotorens lavere effektivitet vil energiforbruket til en gassbuss være høyere enn en dieselbuss.
Lokal luftforurensing
Det er tradisjonelt her gassbusser har gitt en gevinst. Dieselteknologien spiser imidlertid inn på forspranget. Fra 2005 stiller EU så strenge krav (Euro 4) til nye dieselbusser at fordelen med å benytte gass er redusert betraktelig. Mye av gevinsten kan allerede oppnås i dag ved montering av renseutstyr (Euro 3 med rensing).
Kilde:
Civitas (2000), Stølan, A., Gillebo, R., Selvig, E. & Bang, J.R. Miljøvennlig teknologi for kollektivtrafikk i Bergensområdet. Utgiver: Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune.
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
– Hvorfor ikke servere kyllingavskjær til laksen? Det gjøres for eksempel i Chile, som også er store på fiskeoppdrett. Vi trenger nye råvarer til nor...
I anledning Bellonas 30-årsjubileum i Brussel, arrangerer vi vår første Bellona Climate Action Conference. Konferansen starter med key note av Kurt V...
– Det produseres 540 000 tonn plastavfall årlig i Norge, noe som tilsvarer 100 kilo plastavfall per person. 46 prosent av identifiserbart søppel lang...