Slett beredskap

9dff3208a7173ba6e459903cca9e3a4e.jpeg Photo: Foto: Forsvaret

Den norske beredskapen for overvåking av skipstrafikken rundt kysten av Finnmark, Troms og Lofoten har blitt stadig dårligere siden slutten på den kalde krigen. Tre av forsvarets Orion-fly er ute av drift, og kystvakta har bare helikopter til «KV Nordkapp«. Forsvarets kystradarer dekker ikke hele kysten, og den sivile kystovervåkingssentralen eksisterer foreløpig bare på planleggingsstadiet.

Bellona web skrev forrige uke at det ikke finnes noen akseptabel beredskap mot den økende trafikken av russiske oljetankere rundt kysten av Finnmark. Bellona etterlyste egen havgående taubåt i Finnmark som kan assistere en russisk oljetanker med eventuelt maskinhavari.

Nærmeste taubåt er i Nordland
Når den russiske oljetankeren ”Saratov” kommer seilende inn i de ytre delene av Varangerfjorden fredag, ligger de to havgående taubåtene som finnes i Nord-Norge mer enn ett døgn unna; den ene er stasjonert i Lødingen, den andre i Sandnessjøen sør i Nordland fylke. I følge avisa Nordlys kan heller ikke kystvakta sine fartøyer forhindre en russisk oljetanker å drive i fjæra langs finnmarkskysten hvis den får maskinhavari.

Kystvakta sin nyeste stolthet, KV Svalbard, kan bremse farten på en supertanker i drift, men ikke få den til å stoppe helt opp eller endre kurs hvis den først driver mot land.

34339b97204aecaf6d08780a2a69d282.jpeg Photo: Kart: Bellona

Tre av forsvarets Orion-fly som normalt overvåker skipstrafikken langs hele kysten, havområdene nordover mot Svalbard og østover i Barentshavet står på bakken. To av disse er i utlandet for reparasjoner, mens det tredje står på Andenes og mangler reservedeler.

Heldigvis er værmeldinga for finnmarkskysten fredag kveld ganske rolig til denne årstiden å være.

Moderne oljetanker
Oljetankeren ”Saratov” eies av det russiske oljeselskapet Lukoil og er spesialkonstruert for bruk i arktisk klima. ”Saratov” ble tatt i bruk 22. desember i fjor, har doble skrog og kan gå i opptil en halv meter tykk is. Den ble bygget ved Admirality-verftet i St. Petersburg, samme verft som har levert tre tilsvarende oljetankere til Lukoil.

Disse nye oljetankerne skal i første rekke frakte olje ut fra Timan-Petshora øst for Barentshavet. «Saratov», som er 155 meter lang, kan frakte både råolje og gasskondensat.

De tre tilsvarende oljetankerne som drives av Lukoil i nordområdene er ”Astrakhan”, ”Magas” og ”Kaliningrad”. Sistnevnte ble i begynnelsen av juni i år oppdaget av den norske kystvakta rett ved Hammerfest med maskinproblemer. I februar i fjor oppdaget kystvakta ved en tilfeldighet den russiske tankeren «Volgograd» bare fire nautiske mil øst av Sørøya i Finnmark. Det blåste sterk vind i området og kystvakta beordret oljetankeren lenger ut fra kysten.

Denne vinteren blir den første med helårlig oljetransport fra Russland rundt kysten av Finnmark.

Gigantisk oljeterminal i Murmansk
Tidligere denne uken undertegnet de fire russiske oljeselskapene Lukoil, Yukos, Sibneft og Tuymen oil en avtale om å bygge en felles oljerørledning fra Vest-Sibir til Murmansk, hvor oljen skal lastes videre over på supertankere for transport til USA. Rørledningen vil bli den største investeringen i russisk oljeindustri sin historie i nordområdene. Prisen er anslått til mellom 25 og 33 milliarder norske kroner.

d34fa8269f1f9764f2dc75500de9db7f.jpeg Photo: Foto: Lukoil

To alternative ruter for oljerørledningen utredes:

Det første alternativiet vil gå fra Vest-Sibir, via Ukhta, over Barentshavet til Murmansk, en strekning på 3600 kilometer. Det andre alternativet er en rute via Hvitesjøen opp til Murmansk, en strekning på 2500 kilometer.

I følge oljeselskapene skal rørledningen ligge klar i 2007.

Det er estimert at så mye som 80 millioner tonn olje hvert år kan bli transportert ut via den nye oljeterminalen i Murmansk. Dermed vil trafikken av supertankere rundt kysten av Finnmark, Troms og Lofoten øke dramatisk.

Denne kyststrekningen er den mest sårbare i Europa, med millioner av sjøfugl og enorme fiskeriressurser.

Thomas Nilsen