Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. november, 2002
Skrevet av: Thomas Nilsen
Nyheter
Den norske beredskapen for overvåking av skipstrafikken rundt kysten av Finnmark, Troms og Lofoten har blitt stadig dårligere siden slutten på den kalde krigen. Tre av forsvarets Orion-fly er ute av drift, og kystvakta har bare helikopter til «KV Nordkapp«. Forsvarets kystradarer dekker ikke hele kysten, og den sivile kystovervåkingssentralen eksisterer foreløpig bare på planleggingsstadiet.
Bellona web skrev forrige uke at det ikke finnes noen akseptabel beredskap mot den økende trafikken av russiske oljetankere rundt kysten av Finnmark. Bellona etterlyste egen havgående taubåt i Finnmark som kan assistere en russisk oljetanker med eventuelt maskinhavari.
Nærmeste taubåt er i Nordland
Når den russiske oljetankeren Saratov kommer seilende inn i de ytre delene av Varangerfjorden fredag, ligger de to havgående taubåtene som finnes i Nord-Norge mer enn ett døgn unna; den ene er stasjonert i Lødingen, den andre i Sandnessjøen sør i Nordland fylke. I følge avisa Nordlys kan heller ikke kystvakta sine fartøyer forhindre en russisk oljetanker å drive i fjæra langs finnmarkskysten hvis den får maskinhavari.
Kystvakta sin nyeste stolthet, KV Svalbard, kan bremse farten på en supertanker i drift, men ikke få den til å stoppe helt opp eller endre kurs hvis den først driver mot land.
Photo: Kart: Bellona
Tre av forsvarets Orion-fly som normalt overvåker skipstrafikken langs hele kysten, havområdene nordover mot Svalbard og østover i Barentshavet står på bakken. To av disse er i utlandet for reparasjoner, mens det tredje står på Andenes og mangler reservedeler.Heldigvis er værmeldinga for finnmarkskysten fredag kveld ganske rolig til denne årstiden å være.
Moderne oljetanker
Oljetankeren Saratov eies av det russiske oljeselskapet Lukoil og er spesialkonstruert for bruk i arktisk klima. Saratov ble tatt i bruk 22. desember i fjor, har doble skrog og kan gå i opptil en halv meter tykk is. Den ble bygget ved Admirality-verftet i St. Petersburg, samme verft som har levert tre tilsvarende oljetankere til Lukoil.
Disse nye oljetankerne skal i første rekke frakte olje ut fra Timan-Petshora øst for Barentshavet. «Saratov», som er 155 meter lang, kan frakte både råolje og gasskondensat.
De tre tilsvarende oljetankerne som drives av Lukoil i nordområdene er Astrakhan, Magas og Kaliningrad. Sistnevnte ble i begynnelsen av juni i år oppdaget av den norske kystvakta rett ved Hammerfest med maskinproblemer. I februar i fjor oppdaget kystvakta ved en tilfeldighet den russiske tankeren «Volgograd» bare fire nautiske mil øst av Sørøya i Finnmark. Det blåste sterk vind i området og kystvakta beordret oljetankeren lenger ut fra kysten.
Denne vinteren blir den første med helårlig oljetransport fra Russland rundt kysten av Finnmark.
Gigantisk oljeterminal i Murmansk
Tidligere denne uken undertegnet de fire russiske oljeselskapene Lukoil, Yukos, Sibneft og Tuymen oil en avtale om å bygge en felles oljerørledning fra Vest-Sibir til Murmansk, hvor oljen skal lastes videre over på supertankere for transport til USA. Rørledningen vil bli den største investeringen i russisk oljeindustri sin historie i nordområdene. Prisen er anslått til mellom 25 og 33 milliarder norske kroner.
Photo: Foto: Lukoil
To alternative ruter for oljerørledningen utredes:Det første alternativiet vil gå fra Vest-Sibir, via Ukhta, over Barentshavet til Murmansk, en strekning på 3600 kilometer. Det andre alternativet er en rute via Hvitesjøen opp til Murmansk, en strekning på 2500 kilometer.
I følge oljeselskapene skal rørledningen ligge klar i 2007.
Det er estimert at så mye som 80 millioner tonn olje hvert år kan bli transportert ut via den nye oljeterminalen i Murmansk. Dermed vil trafikken av supertankere rundt kysten av Finnmark, Troms og Lofoten øke dramatisk.
Denne kyststrekningen er den mest sårbare i Europa, med millioner av sjøfugl og enorme fiskeriressurser.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...