
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. desember, 2005
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Utslippet skjedde i forbindelse med nedstengning for oppgradering av Norne-skipet, ifølge produksjonsdirektør for Norne Jostein Gaasemyr. Umiddelbart etter ble det, ved hjelp av helikopter, anslått til å være 43 kubikkmeter. To dager etter hendelsen var det ikke mulig å se spor etter utslippet på overflaten, og anslaget virket sannsynlig.
Imidlertid viste Statoils massebalanseberegninger at utslippene var mye høyere enn først antatt, de var på hele 340 kubikkmeter. Gaasemyr sier til Bellona Web at årsaken til utslippet var en feiloperasjon fra Statoils side. Dette medførte at det kom olje inn i systemet som behandler produsert vann. Derfra gikk oljen videre til sjø.
– Vi tar dette veldig alvorlig, og det er helt klart at vi har en jobb å gjøre her. Vi følger kontinuerlig med, og har fortsatt flyovervåkning samt at vi får satelittfoto av området sier han, og disse viser at oljeflaket er i oppløsning. Gaasemyr presiserer at en undersøkelse er bestilt, samtidig som selskapet har satt i gang sin egen interngransning av hendelsen. Resultatet av denne vil foreligge senest om én uke.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...