
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. august, 2006
Skrevet av: Helle Veiersted
Nyheter
På vei inn til åpningsseremonien stoppet Kronprinsen ved Bellonas stand ved inngangen til konferansehallen. – Her har dere en bra plassering for å formidle budskapet deres, smilte Kronprinsen, og hilste på flere Bellona-ansatte. Kronprinsen gratulerte også med Bellonas 20-års jubileum og ønsket lykke til med arbeidet, før han gikk videre.
Store utfordringer
Lederen for det internasjonale energibyrået (IEA), Claude Mandil, tok opp problemet med å møte det økende behovet for energi. – Vi vil oppleve en økning i energibehovet på 53 prosent innen 2030, sa Mandil. – Samtidig vil 1,4 milliarder mennesker fortsatt ikke ha tilgang på elektrisititet. Dette er ikke bærekraftig, sa han. Han la særlig vekt på samarbeid mellom landene og å bruke teknologien vi har i dag til å utvikle bærekraftig energi for fremtiden. – Samarbeid mellom utviklingsland og utviklede land er helt essensielt, mente han.
Statsminister Jens Stoltenberg la blant vekt på mulighetene CO2-håndtering gir for å redusere klimagassutslippene. – Den norske regjeringen har ambisiøse mål for CO2-håndtering. Dette innebærer etableringen av en verdikjede, hvor man fanger CO2-fra gasskraftverk, transporterer den til oljefeltene og der bruker den til meroljeutvinning, sa han. – Hvis vi klarer dette i Norge så vil vi bidra enormt til den globale utviklingen. Det vil kanskje være det viktigste bidraget i dette århundret, sa statsministeren.
Også ExxonMobil-leder Tillerson, som i et intervju med Stavanger Aftenblad tidligere denne uken erkjente at drivhuseffekten er et problem, tok opp mulighetene CO2-håndtering gir til å redusere CO2-utslippene. Han sa at det er viktig å satse videre på å utvikle denne teknologien, og gi støtte til videre forskning på området.
Positiv utvikling
Bellona-leder Frederic Hauge er glad for at oljeindustrien nå har større fokus på miljøet. – At ExxonMobil også begynner å akseptere drivhuseffekten er gledelig, sier han. Hauge legger til at han hørte med interesse på statsministerens uttalelser under åpningen. – Vi merker oss Stoltenbergs uttalelser, og vi forventer å se det konkret i statsbudsjettet denne høsten. Fallhøyden er stor hvis det ikke skjer noe nå, sier han. Hauge mener det særlig er viktig at Regjeringen får på plass etableringen av et eget CO2-selskap som skal bygge og eie CO2–renseanlegg.
Største ONS noensinne
Årets ONS-messe, med temaet ”Bridging the Energy Gap” er den største noensinne, med 1292 utstillere fra 23 land, og et forventet besøkstall på over 30 000. Også i år har ONS-stiftelsen gitt Bellona muligheten til å være tilstede ved oljemessen. – For Bellona er det å være tilstede ved ONS sammen med oljeindustrien veldig viktig. Det er viktig at det ikke bare blir en oljefestival, sier Hauge. – Det som er morsomt på ONS i år er at vi ser mye ny teknologi. Nå trenger vi rammevilkår for å implementere den teknologien, sier han.
Viktig arena for Bellona
ONS har vært en viktig arena for Bellona i mange år. I 2002 vant Bellona The ONS Innovation Award sammen med samarbeidspartnerne Shell, Aker Kværner, Statkraft og Siemens Westinghouse Power. Utmerkelsen ble gitt for gruppens arbeid med å utvikle en ny type brenselceller med navnet Zero Emission Solid Oxide Fuel Cell (ZESOFC). Samme år lanserte Bellona Norges første hydrogenbil. – Nå ser man resultatet av dette arbeidet. Den første brenselcellebåten har blitt lansert og Norges første fyllestasjon for hydrogen åpnes på årets ONS, sier Hauge. – Vi skal fortsette å bruke ONS som en arena også i fremtiden. For det vi sier på ONS pleier å bli sånn noen år etterpå, avslutter han.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...