
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. august, 2006
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– I den norske oljedebatten fremstilles petroleumsvirksomhet som omtrent ufarlig. Dette samsvarer ikke med de store miljøkatastrofene vi nå ser på Filippinene og i Libanon og Nigeria, sier Bellonas Kristin Jørgensen. – De fleste ulykker skjer i dag i utviklingsland, men det er viktig å ikke glemme at det stort sett er de samme vestlige aktørene som opererer på verdensbasis, og dermed også står for utslippene, minner hun om.
Alvorlige utslipp som følge av krig i Libanon og en ulykke på Filippinene, føyer seg inn i den endeløse rekken av ødeleggende oljeutslipp verden over. Og i skyggen av kidnappingsdramaet i Nigeria utvikler det seg en økologisk katastrofe som følge av lave miljøkrav fra den korrupte nigerianske regjeringen, og uansvarlig oppførsel fra de store oljeselskapene.
– Vi har ingen garanti for at ikke lignende katastrofer kan skje i våre nærområder, økt aktivitet vil alltid bety økt risiko for ulykker, sier Jørgensen til Bellona Web.
Filippinene
– Dette er en stor katastrofe, sier Geariy Barias, politimester i regionen Visayas, vest på Filippinene til nyhetsbyrået Reuters.- Naturreservatet er ødelagt, og turismen er sterkt berørt, kan han fortelle.
Den filippinske kystvakten sier det kan ta opp til to år å rense opp kysten etter at et tankskip med over 2 millioner liter olje ombord sank i forrige uke. Skipet gikk ned i Panay-golfen mellom øyene Panay og Guimaras, 460 kilometer sør for hovedstaden Manila. Utslippet er det største i landets historie og i tillegg til å ha forurenset et stort verneområde, truer det nå levebrødet til tusenvis av fiskere. Naturreservatet inneholder blant annet 144 forskjellige fiskesorter og 29 forskjellige koraller. Innbyggerne forsøker nå å samle opp oljesølet, som strekker seg ut over nesten 20 nautiske mil, med bildekk, bambus og andre hjemmesnekrede løsninger. Filippinenes regjering har bedt japanske og indonesiske myndigheter om utstyr og hjelp til å begrense spredningen av oljen, og til å stanse lekkasjen fra skipet, som nå ligger på 900 meters dyp. Hittil er 24 kvadratkilometer tilgriset av olje, og 1100 hektar mangroveskog er ødelagt, men så langt har bare 200 av skipets 2350 tonn bunkersolje lekket ut.
Libanon
– Våre kolleger i middelhavsområdet sier at dette kan bli den verste miljøkatastrofen i dette området noensinne, sier fagsjef i WWF, Andreas Tveteraas til Bellona Web
Som følge av de israelske bombetoktene mot Libanon er landets kyst fullstendig tilgriset med olje. Den massive oljeforurensingen skyldes bombingen av kraftverket Jiyeh. En 35.000 liters oljetank ble sprengt i lufta, og størrelsen på utslippet anslås å være mellom 10.000 og 35.000 tonn.
Photo: Kristin Jørgensen
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...