Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. januar, 2007
Skrevet av: Sigurd Enge
Nyheter
Bellona kjører nå rekognoseringsrunder rundt Fedje og omkringliggende øyer i sin offshore RIB. Vinden har løyet og det er fine forhold for å observere omfanget av oljeutslippet. Det er mulig å gå tett opptil land for å se hvilke steder som er rammet.
På grunn av den sterke vinden har oljen delt seg opp i mange små flak og dette har ført til at det er ikke store sammenhengende områder som er tilsølt, men mange små. På vestsiden av Fedje ble det i dag observert ærfugl, havelle og måke, og vi anslår at halvparten av disse var oljeskadede.
Vraket synker
På sørvestsiden av øya ligger bakparten av M/V Server, med kun en signalmast på styrhuset over vann og brovingen synlig i bølgedalene. Sjøen er fremdeles grov rundt vraket, med bølger opp mot fem meter. Vraket synker stadig dypere ned i sjøen.
I Fyrsundet rett innenfor pågår oppryddingen for fullt. Dette området er et yndet sted for sportsdykkere, hobbyfiskere og turister, så engasjementet for å få ryddet opp her er stort.
Oljeskadd fugl
På østsiden i Sildevågen pågår også oppryddingsarbeidet for fullt, og her begynner man nå å se resultater. Det vil ennå ta lang tid før all oljen er fjernet.
Stein Byrkjeland ved Fylkesmannens Miljøvernavdeling i Hordaland sier det er flere områder hvor sjøfugl er skadet, og flere fugler risikerer fremdeles å bli rammet. Bellona vil de nærmeste dagene undersøke områdene Øygarden og Austerheim, og samarbeider med WWF om innsamling og vasking av oljeskadd fugl.
KONTAKTPERSON FRA BELLONA PÅ FEDJE: SIGURD ENGE (97 08 75 33)
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...