Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. oktober, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Med 42 kg nitrogenoksider årlig per innbygger troner Norge ifølge Framtiden i våre hender øverst på listen over versting-landene på NOx-utslipp. Norge har skrevet under på Gøteborgprotokollen hvor vi lover å kutte våre utslipp med 30 prosent i forhold til 1990-nivået innen 2010.
For å nå disse folkerettslige forpliktelsene må vi kutte utslippene med 38,5 tonn årlig i løpet av drøye to år.
– Norske myndigheter gjør for lite for sent, det kreves langt mer enn avgifter for å nå målet sier Konrad Pütz, rådgiver i transport og miljøteknologi i Bellona.
– Bellona støtter derfor arbeidet med å opprette et NOx-fond for næringslivet, slik at innbetalte midler kan disponeres til utslippsreduserende tiltak. I tillegg må de ambisiøse målsetningene i regjeringens nye maritime strategi følges opp med praktiske virkemidler. Bruk av både gulrot og pisk vil ha langt større miljø-effekt enn avgifter alene og vil kunne bidra til en miljøforbedret og levedyktig kystflåte. Skal vi redusere belastningen på vegene, har kystflåten en viktig rolle å spille, avslutter Pütz.
Sur nedbør
NOx fører til sur nedbør og overgjødsling, i tillegg dannes det ozon når NOx reagerer med flyktige organiske forbindelser, og dette bidrar til luftveislidelser. Ozon i høyere luftlag (øvre del av troposfæren) er en potent drivhusgass.
Tidligere i høst kom nyheten om at rederiet Wilhelm Wilhelmsen og gjødselbedriften Yara på oppfordring fra Bellona har gått sammen om å etablere selskapet Yarwil for å utarbeide en renseteknologi for Nox-utslipp fra skip.
Elektrifisering
Cirka en fjerdedel av Norges Nox-utslipp kommer fra de mange små gasskraftverkene som forsyner offshore-sektoren med strøm. Bellona mener at oljeplattformene må få ren strøm fra land. Dette kalles elektrifisering.
Ved å gjennomføre elektrifisering av sokkelen vil man klare å oppfylle Norges folkerettslige forpliktelser i følge Gøteborg-protokollen for kutt i NOx-utslipp, men dagens Nox-avgift på 15 kroner per kilo ikke er tilstrekkelig til å nå målet.
Elektrifisering av plattformen vil også kunne kutte Norges CO2-utslipp med over 20 prosent.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...