Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. desember, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Regjeringens ”månelandingsprosjekt” på Mongstad møter mer motgang. Fra før er det klart at fullskala-rensingen av gasskraftverket ikke vil være på plass når gasskraftverket starter opp i 2010. Rensingen skal etter planen starte først i 2014.
I går ble det klart at også testanlegget på Mongstad, som skulle stå ferdig i 2010, blir utsatt, til 2011. I tillegg har regjeringen bestemt seg for å droppe deponeringen, eller lagringen, av CO2-en som skal fanges på dette testanlegget.
For dyrt
Aftenposten skriver i dag at de tre løsningene som regjeringen har vurdert for å kunne deponere CO2 fra Mongstad, alle blir sett på som for kostbare.
– Å utsette piloten og droppe lagringen av CO2 er uholdbart. Jeg forstår ikke hva de holder på med. Da regjeringen inngikk Mongstad-avtalen med Statoil visste man at dette ville bli dyrt, sier Frederic Hauge, leder av Bellona.
Tre alternativer
Det ene alternativet regjeringen har vurdert er å frakte CO2 med skip til Snøhvit-feltet i Barentshavet, og lagre klimagassen i reservoaret der. Dette viste seg å kunne koste nesten tre milliarder kroner de fire-fem årene før fullskala-rensing på Mongstad er på plass.
Det andre alternativet er å frakte CO2 med skip til Sleipner, men også dette ble kostbart og vanskelig. Det tredje alternativet var å påskynde byggingen av en rørledning fra Mongstad til Utsira-formasjonen, der CO2 fra Sleipner-plattformen har blitt lagret siden 1996. Utsira-formasjonen er en gjennomkontrollert og sikker løsning.
Mer sårbart
Bellona mener at regjeringens siste beslutning i Mongstad-saken gjør hele prosjektet mer usikkert:
– Hvis man hadde kommet i gang med transport og deponering av CO2-en fra Mongstad ville det innebåret at man hadde fått tatt en del tunge investeringer i infrastruktur, og prosjektet hadde ikke vært så sårbart, sier Hauge.
– Nå er vi der at en eventuell Frp-regjering kan komme til makten etter neste valg og bestemme seg for å skrinlegge hele rensingen. Det ville vært mye vanskeligere om infrastrukturen med rørledninger og det hele allerede hadde vært på plass, sier han.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...