Dropper deponeringen av CO2

ingressimage_industri-royk-fra-piper.jpg Photo: (Foto: Wikimedia)

Regjeringens ”månelandingsprosjekt” på Mongstad møter mer motgang. Fra før er det klart at fullskala-rensingen av gasskraftverket ikke vil være på plass når gasskraftverket starter opp i 2010. Rensingen skal etter planen starte først i 2014.

I går ble det klart at også testanlegget på Mongstad, som skulle stå ferdig i 2010, blir utsatt, til 2011. I tillegg har regjeringen bestemt seg for å droppe deponeringen, eller lagringen, av CO2-en som skal fanges på dette testanlegget.

For dyrt

Aftenposten skriver i dag at de tre løsningene som regjeringen har vurdert for å kunne deponere CO2 fra Mongstad, alle blir sett på som for kostbare.

– Å utsette piloten og droppe lagringen av CO2 er uholdbart. Jeg forstår ikke hva de holder på med. Da regjeringen inngikk Mongstad-avtalen med Statoil visste man at dette ville bli dyrt, sier Frederic Hauge, leder av Bellona.

Tre alternativer

Det ene alternativet regjeringen har vurdert er å frakte CO2 med skip til Snøhvit-feltet i Barentshavet, og lagre klimagassen i reservoaret der. Dette viste seg å kunne koste nesten tre milliarder kroner de fire-fem årene før fullskala-rensing på Mongstad er på plass.

Det andre alternativet er å frakte CO2 med skip til Sleipner, men også dette ble kostbart og vanskelig. Det tredje alternativet var å påskynde byggingen av en rørledning fra Mongstad til Utsira-formasjonen, der CO2 fra Sleipner-plattformen har blitt lagret siden 1996. Utsira-formasjonen er en gjennomkontrollert og sikker løsning.

Mer sårbart

Bellona mener at regjeringens siste beslutning i Mongstad-saken gjør hele prosjektet mer usikkert:

– Hvis man hadde kommet i gang med transport og deponering av CO2-en fra Mongstad ville det innebåret at man hadde fått tatt en del tunge investeringer i infrastruktur, og prosjektet hadde ikke vært så sårbart, sier Hauge.

– Nå er vi der at en eventuell Frp-regjering kan komme til makten etter neste valg og bestemme seg for å skrinlegge hele rensingen. Det ville vært mye vanskeligere om infrastrukturen med rørledninger og det hele allerede hadde vært på plass, sier han.

Anne Karin Sæther