Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. januar, 2008
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– SFT kan ikke la StatoilHydro gjenåpne Snøhvit før denne saken har fått en ordentlig behandling. Det kan ta flere måneder, sier Christine Karlsen, avdelingsleder for forurensing og avfall i Miljøstiftelsen Bellona.
Mer enn dobbelt
StatoilHydro har søkt Statens Forurensingstilsyn (SFT) om utvidet utslippstillatelse. Der ber de om lov til å slippe ut over dobbelt så mye CO2 som tillatelsen tilsier, over 2,5 millioner tonn. I tillegg ønsker de å slippe ut 2200 tonn mer sot enn planlagt fra gassbehandlingsanlegget på Melkøya.
Etter store startvansker ble produksjonen på Snøhvit stengt den 9. november på grunn av en lekkasje i kjølesystemet. Nå ønsker StatoilHydro å restarte gass-produksjonen i løpet av måneden.
Alvorlig
– Dette er en så alvorlig endring i utslippstillatelsen at SFT er nødt til å gi saken en ordentlig behandling, sier Christine Karlsen.
– Det er snakk om en dobling av utslippene, noe som vil øke Norges samlede utslipp med hele fem prosent, sier Karlsen. Hun vil ha innsyn i StatoilHydros beregninger og krever at det gjennomføres en konsekvensutregning.
Best for miljøet
– Vi vil vite hvordan de har kommet fram til de tallene de opererer med. Alle mulige alternativer for å løse problemene må belyses, sier hun.
– Eksperter utenfra må også få innsyn og mulighet til å uttale seg, slik at det blir den løsningen som er best for miljøet som pålegges, og ikke nødvendigvis den som er mest kostnadseffektiv.
Store problemer
StatoilHydros prestisjeprosjekt Snøhvit har så langt vært alt annet enn vellykket. Gassproduksjonen startet 21. august 2007, men etter å blant annet ha sotlagt Hammerfest i flere uker i august og september er anlegget nå altså stengt.
– StatoilHydro har satset enormt med penger og prestsje på dette, derfor er de opptatt av å komme i gang så raskt som mulig, sier Christine Karlsen.
– Men hensynet til miljøet må gå foran hensynet til Statoils profitt, derfor må denne saken få en ordentlig behandling, sier hun.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...