
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. mai, 2008
Skrevet av: Håvard Lundberg
Nyheter
Med den omstridte ordningen, såkalt tildeling av forhånsdefinerte områder (TFO), har Olje- og energidepartementet i dag utlyst 18 nye blokker på norsk sokkel. 11 av disse er i Nordsjøen, 3 i Norskehavet og 4 i Barentshavet.
– Denne måten å tildele areal på er en snikordning, som går utenfor de vanlige konsesjonsrundene, sier fagrådgiver i Bellona, Elisabeth Sæther.
Det er kun én måned siden Haga sist la fram et forslag om å lyse ut 104 blokker, et forslag hun fikk mye kritikk for.
– Ivaretar ikke miljøhensyn
Departementet skriver at forslaget ivaretar miljø- og fiskeriinteressene på en god måte. Dette reagerer Sæther sterkt på.
– Haga farer med usannheter når hun sier at denne utlysningen ivaretar miljøhensyn på en god måte. Hele 15 av de 18 blokkene som nå tilbys til oljeindustrien ble frarådet av hennes egne miljøfaglige etater, sier Sæther.
Uforståelig utlysning
Så sent som i februar i år varslet Åslaug Haga at hele TFO-ordningen skulle evalueres. Bellona stiller seg spørrende til hvorfor Åslaug Haga nå velger å lyse ut så mange blokker, før en slik evaluering er gjennomført.
– Haga har selv sagt at ordningen skal til evaluering til høsten. Da er det vanskelig å forstå hvorfor hun nå går til det skrittet å utvide ordningen så dramatisk, sier Sæther.
Søknadsfristen for er satt til 3. oktober 2008. Det tas sikte på tildeling av nye utvinningstillatelser i de utlyste områdene rundt årsskiftet 2008/2009.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...