
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. mai, 2008
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Etter det Bellona kjenner til har StatoilHydro også søkt Statens forurensningstilsyn om bruk av dispergeringsmidler for å løse opp oljen. Et stort oljeflak flyter nå i sjøen ved den gamle plattformen. Kystverket er i beredskap.
Under forrige oljelekkasje ved Statfjord A-plattformen i desember 2007, gikk rundt 4.000 kubikkmeter olje i havet. StatoilHydro har fortsatt ikke full oversikt over omfanget av dagens ulykke.
Ingen eksplosjon
Faren for eksplosjon på Statfjord A skal nå være over, men det er klart at StatoilHydro har hatt dårlig kontroll over den ekstremt farlige situasjonen.
Bellona er glad for at det nå kommer oljelenser i havet, men mener generelt at sikkerhetsarbeidet hos StatoilHydro er skandaløst dårlig.
– Bare noen måneder etter at StatoilHydro var ansvarlig for norgeshistoriens neststørste oljeulykke, så skjer det igjen. Hvordan er sånt mulig, spør Bellona-leder Frederic Hauge.
Pumpet ut olje
Olje og gass har lekket fra en av lagertankene i det ene plattformbenet, oppover i selve benet. Dette skal aldri skje, og for å prøve å unngå en stor eksplosjon har StatoilHydro pumpet olje fra olagertanken direkte ut i sjøen.
Bellona er svært kritisk til StatoilHydros behandling av sikkerhetsrisikoen ved oljevirksomhet.
– Etter det forrige utslippet på Statfjord A i desember og all den harde kritikken mot StatoilHydro må man spørre om rutinene er blitt gått gjennom godt nok. Svaret gir seg vel selv, sier Hauge.
SFT for svake
Han stiller også spørsmål ved om Petroleumstilsynet (Ptil) og Statens forurensningstilsyn (SFT) har utført jobben som kontrollorganer i tilstrekkelig grad.
– Har SFT nok ressurser og god nok kompetanse til å være kontrollorgan her? Da forrige SFT-sjef, Håvard Holm, gikk av, klaget han jo nettopp over at SFT ble overkjørt av oljeindustrien, sier Hauge.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...