Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. august, 2008
Skrevet av: Håvard Lundberg
Nyheter
Alarmen gikk 14.20 i dag. Det er fortsatt vanskelig å si noe av omfanget av ulykken inntil man vet hvor omfattende lekkasjen var, og hva som var årsaken til at hendelsen skjedde.
– Vi håper nå som lekkasjen heldigvis er stoppet at alt er under kontroll, men vi kjenner også historien og tar ingen ting for gitt lenger, sier Elisabeth Sæther, oljerådgiver i Bellona.
Ikke første gang
Dette er ikke første gang at alarmen går på det etter hvert så uglesette Snøhvit-anlegget. Allerede i januar 2007 ble 1100 ansatte evakuert fra Melkøya på grunn av usikkerhet om hvorvidt anlegget ville tåle det harde vinterværet i Hammerfest. I etterkant måtte Statoil tåle kritikk fra Petroleumstilsynet som mente at Snøhvit ikke var tilpasset det nordnorsk klima.
Etter oppstarten har ulike problemer ridd prosjektet som en mare. Tekniske problemer ved anlegget har ført til store ekstrautslipp, både av klimagasser og sot som inneholdt det kreftframkallende stoffet PAH.
Photo: (Foto: Anne Karin Sæther/Bellona)
–>Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...