
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. oktober, 2008
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Miljøvernedepartementet gir StatoilHydro tillatelse til å bore kun 46 km fra Finnmarkskysten. Tidligere har regjeringen selv erklært området som meget sårbart og verdifullt. Miljøorganisasjonene er bekymret for at oljeforurensning i området kan gi betydelige skader.
– Til og med statens egne miljøinstanser har frarådet oljeboring i dette området, så vi er meget skuffet over at Erik Solheim nå ikke tør å sette ned foten, sier Elisabeth Sæther, fagrådgiver i Bellona.
– Hvis det skjer en oljeulykke her, er sannsynligheten stor for at oljesølet vil nå land. Vi frykter at miljøet blir taperen, sier Ingeborg Gjærum, leder i Natur og Ungdom.
Dårlig sikkerhetskultur
I løpet av ett år har det vært to alvorlige oljeulykker på norsk sokkel.
Bellona og Natur og Ungdom hadde derfor håpet at StatoilHydro i det minste ville få en karantene før de slipper inn i sårbare havområder, sier Sæther
Dårlig beredskap
Statens forurensningstilsyn (SFT) har selv påpekt at oljevernberedskapen langs Finnmarkskysten ikke er tilstrekkelig til å håndtere et oljeutslipp så nære land.
– Oljevern er ekstra vanskelig langs Finnmarkskysten på grunn av de harde værforholdene og lysforholdene, påpeker Gjærum.
– Å åpne for leteboring på Nucula-feltet vil være gambling, og den siste tiden har StatoilHydro bevist gang på gang at de ikke bør satses på når det kommer til sikkerhet, uttaler Sæther.
Petroleumstilsynet må følge saken
Bellona og Natur og Ungdom krever nå at petroleumstilsynet følger boringen tett. Tidligere har Petroleumstilsynet blant annet avdekket at StatoilHydro ikke har fulgt opp Stortingets forutsetninger for oljevirksomhet i Barentshavet.
LINKhttp://www.bellona.no/nyheter/nyheter_2008/ptil_avdekket_regelbrudd
– Petroleumstilsynet må følge denne saken tett og sikre at gjennomføring og planleggingen av boringen nå pågår etter regelverket, avslutter Sæther.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...