
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. juli, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
– Situasjonen utenfor Langesund er svært alvorlig, sier fagrådgiver i Bellona, Marius Dalen som nettopp har vært i området på befaring.
Lasteskipet lekker olje, og det meldes om sterk diesellukt i området. Det er olje på sjøen og store mengder olje er drevet i land. Flere sjøfugler er fanget i oljesølet.
Stort ulykkepotensial
Ifølge Kystverket er det 1000 kubikkmeter tungolje og 120 tonn lettolje om bord. Sammenlignet med Serverulykken utenfor Fedje i 2007 er det omlag to ganger så mye tungolje og ulykkespotensialet er dermed mye større.
– Det er snakk om store mengder olje som nå lekker ut i svært sårbare naturområder, sier fagrådgiver i Bellona, Elisbeth Sæther.
Ifølge Kystverket antas det å ha lekket ut mellom 50-200 kubikkmeter med tungolje så langt.
Sårbare naturområder
Havaristen står i Sårsteinen, som er et sjøfuglreservat hvor det er mye sjøfugl. Dette området er tilgriset av olje. Sjøfuglene er sårbare da hekkingen er over og de fleste sjøfuglene ligger på sjøen med unger.
Direktoratet for Naturforvaltning melder at de nå er i gang med å finne ut hvor store flokker av sjøfugl som vanligvis befinner seg i området.
Værforholdene i området kan gjøre en opprydding svært vanskelig.
Photo: (foto: Tone Foss Aspevoll/Bellona)
For presse: Kontaktpersoner i denne saken:
Marius Dalen, fagrådgiver i Bellona: 92 26 47 03
Elisabeth Sæther, fagrådgiver i Bellona: 97 52 79 54
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...