
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. august, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Det vil være fornuftig å bygge gasskraft med rensing i Møre, men veien fra konsesjon til ferdig kraftverk er lang, sier Bellonas nestleder Marius Holm.
Fikk medhold
Industrikraft Møre fikk opprinnelig avslag på sin konsesjonssøknad fra NVE. De klagde avgjørelsen inn for Olje- og energidepartementet, og fikk i dag medhold.
– Jeg synes det er viktig å legge til rette for å få fram nye energiprosjekter uten klimagassutslipp i Norge. Konsesjonen forutsetter CO2-håndtering fra dag én,sier olje- og energiminister Terje Riis-Johansen, i en pressemelding.
Milepæl
Daglig leder i Industrikraft Møre Alf Reistad er en fornøyd mann, men sier det er umulig å vite når et eventuelt kraftverk kan stå ferdig:
– Dette er først og fremst en milepæl i det videre arbeidet. Det viser at dette er realistisk, hvis ikke hadde vi ikke fått utslippstillatelse og konsesjon, sier han til bellona.no
– Samtidig er vi helt klare på at konsesjonsvilkårene er krevende. Vi er helt avhengige av et tett samarbeid med myndighetene for å finne praktiske løsninger for elektrifisering av sokkelen og kraftsituasjonen i Midt-Norge.
Elektrifisering
Bellona mener også at et gasskraftverk med rensing i Møre må ses i sammenheng med elektrifisering av sokkelen:
– Dette kan bli kraftforsyningen til Ormen Lange-feltet, og også danne grunnlaget for en fremtidig CO2-infrastruktur for gassfelt hvor gassen må renses, sier Holm.
Han mener også mener at myndighetene må ta en koordinerende rolle:
– Konsesjonsbehandling er en ting, det virkelige politiske lederskapet går ut på å finne gode helhetsløsninger for regionen.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...