Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. april, 2010
Skrevet av: Ruth Astrid Sæter
Nyheter
Den ni år gamle boreriggen Deepwater Horizon sank torsdag kveld, etter å ha stått i brann i to døgn. Brannen startet etter en eksplosjon som man foreløpig ikke kjenner årsaken til. I skrivende stund er skadeomfanget uklart, men tilgjengelig informasjon tyder på at 11 mennesker fortsatt er savnet av de 126 som var om bord da ulykken skjedde. Av dem som ble reddet ut, skal 17 personer være skadet.
Deepwater Horizon drev med leteboring da ulykken inntraff – og var visst i ferd med å plugge en brønn midlertidig med tanke på senere produksjon.
– Leteboring er farlig, noe denne katastrofen er et tydelig bevis på, uttaler Bellona-leder Frederic Hauge.
Han påpeker at noen av de mest risikable situasjonene under oljeproduksjon oppstår nettopp under leteboring. Det store risikomomentet er at man kan treffe grunne gasslommer med høyt trykk. Punkteres disse kan de føre til eksplosjon og tap av både utstyr og menneskeliv.
– Vi vet foreløpig ikke hva årsaken til Deepwater Horizon-ulykken er, men jeg kan ikke fri meg fra å lure på om det samme kunne skjedd her hjemme? Vi vet jo at det på norsk sokkel finnes mange grunne gasslommer som utgjør risiko for utblåsning. Dette er det ekstremt viktig å huske på dersom man setter i gang leteboring i Lofoten, sier Hauge.
Han nevner Snorre A-utblåsningen i 2004 som et annet eksempel på en ukontrollert gassutblåsning som kunne fått store konsekvenser. 180 personer ble evakuert da de oppdaget en gasslekkasje fra en brønn ved plattformen. 36 ansatte ble igjen for å stanse lekkasjen – og et halvt døgn senere greide de det. Statoil ble ilagt en bot på 80 millioner kroner etter gasslekkasjen.
– Snorre A-utblåsningen viser hvor nær vi var en ulykke hvor det kunne ha strømmet olje opp fra nærmere 40 brønner i ukes- og månedsvis uten at vi hadde greid å stoppe det, påpeker Hauge.
– Bellona har nettopp anmeldt Statoil for lekkasje og utslipp av miljøgifter i Nordsjøen – og vi jobber med flere anmeldelser nå, forteller Hauge og fortsetter:
– I går offentliggjorde Petroleumstilsynet en rapport som viser at antall gasslekkasjer på norsk sokkel har økt i stedet for å gå ned de siste årene. Det sier noe om hvor viktig det er at oljeindustrien nå virkelig tar tak i problemet og fokuserer mye mer på sikkerhet, både når det gjelder mannskap, plattformer, brønner og miljø framover. Vi har nettopp hørt oljearbeidere fortelle at de er redde for sikkerheten sin på plattformene – og at de i mange år har sett gass boble rundt plattformbena. Dette må tas alvorlig, understreker Hauge.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...