
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. august, 2010
Skrevet av: Ruth Astrid Sæter
Nyheter
Bellona sendte 8. juni i år et åpent brev til Oljeindustriens Landsforening (OLF) for å få en avklaring på hvor godt forberedt oljeindustrien er dersom en oljekatastrofe tilsvarende Deepwater Horizon-ulykken i Mexicogolfen skulle oppstå på norsk sokkel. Ikke minst med tanke på en eventuell oljeutvinning i de sårbare områdene i nord – Lofoten, Vesterålen, Senja og deler av Barentshavet.
Nå har OLF svart – og det er foreningens direktør for strategi og miljø, Tore Killingland, som har besvart de sju spørsmålene fra Bellona.
– Bellona setter pris på å ha fått et utdypende svar fra OLF, og vi registrerer at vi ikke deler virkelighetsoppfatning på alle punkter, sier Bellona-rådgiver Gøril Tjetland og utdyper:
– For eksempel anerkjenner OLF at det har vært problemer med tretten av injeksjonsbrønnene på norsk sokkel – men hevder at bare tre av disse har hatt utslipp av betydning. Bellona vet fra innrapporteringer til Petroleumstilsynet at selskaper som Statoil og Esso har hatt problemer med flere av injeksjonsbrønnene sine. Minst fem av disse har hatt alvorlige utslipp til hav og havbunn, sier Bellona-rådgiveren.
– OLF hevder også at Bellona oppgir feil utslippstall på røde og sorte kjemikalier. Vi mener det kommer helt an på hvor mange brønner man tar med i regnestykket. OLF snakker om tre, vi forholder oss til seks brønner gjennom flere år, påpeker Tjetland.
Svaret fra OLF finner du i sin helhet som et pdf-dokument tilknyttet denne saken, likeledes de sju spørsmålene som Bellona sendte i juni.
– Bellona arbeider videre for en nedtrapping av fossil energiproduksjon, og vil fortsette å følge med på arbeidet til både det enkelte oljeselskap og OLF, sier Gøril Tjetland.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...