
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. august, 2011
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
Politiet meldte litt før klokken 18.00 at det ikke lenger er fare for eksplosjoner på den ulykkesrammede «Mar Christina». Fagrådgiver Karl Kristensen i Bellona håper politiet har rett.
– Ved hull i den aktuelle tanken vil den eksplosjonsfarlige gassen ventileres ut i et tempo som reduserer risikoen kraftig.
Han mener likevel at man per nå ikke har nok informasjon til å utelukke at det er utrygt for smell i andre tanker.
– Dersom det er flere tanker med samme innhold, er situasjonen fremdeles ustabil. Vi krysser fingrene for at det ikke er tilfelle, sier han.
Frykter lekkasjer
Det var kl. 15.50 i dag det ble meldt om en eksplosjon om bord på «Mar Christina», som lå til kai ved Oleon-anlegget i Sandefjord. Politi, ambulanser og brannvesen var raskt på stedet. Sikkerhetssonen på 1500 meter, som ble innført kort tid etter eksplosjonen, er nå opphevet.
Bellona er fortsatt redd for at giftig avfall kan havne i havnebassenget.
– Faren for skadelige utslipp er på ingen måte over, sier Bellona-leder Hauge.
Sett dem under administrasjon!
Han er sjokkert over hvordan den risikable avfallshåndteringen har blitt gjennomført, og frykter at økonomiske motiver har fått de involverte selskapene til å ta unødig risiko.
– Denne båten har ligget til kai ved Oleon i fjorden dager med planer om å losse avfallet. Det er mistenkelig lenge, og vi frykter at de har hatt problemer med farlige gassdannelser. Jo lengre skipet må ligge til kai, jo større blir kostnadene. Da kan man ha kjent på fristelsen til å ta sjanser og gjennomføre overføringen for tidlig, og på den måten tatt unødvendig risiko.
Bellona-lederen legger til at selskapene som tar hånd om avfallet tidligere har demonstrert vilje til å ta slike sjanser.
– Vi advarte Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif) mot å la disse menneskene ansvar for noe som helst. Lossinga av avfallet er en spesielt risikofylt operasjon, og det kan du ikke overlate til inkompetente folk. De burde ganske enkelt ha blitt satt under administrasjon, slik Vest Tank i sin tid burde blitt det.
Mener myndighetene må overta
Hauge minner om at mye gjenstår før det farlige avfallet er forsvarlig håndtert.
– Kanskje er den akutte eksplosjonsfaren nå over, men det er fortsatt forbundet fare med å ha avfall på båten og i tankene på land.
– Båten må losses, men ikke av disse folka: Myndighetene må sette inn et eget team som tar over fra nå av.
Den ulovlige lagringen av farlig avfall ble avdekket av Bellona i juni i år. Les mer om miljøstiftelsens aksjon her, her og her.
Saken er sist oppdatert kl. 18.45.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...