En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. mai, 2013
Skrevet av: Bellona
Nyheter
Plattformen har ikke vært i bruk før og har nettopp ankommet norsk farvann for å bli utbedret ved Hanøytangen. I dag skulle plattformen ut få sjøen for å gjennomføre krengetester ved å pumpe ut og inn vann i de fire plattformstagene.
– Men da må man ha bunnventiler som virker. Vi har fått informasjon om at det var to bunnventlier det var feil med. Derfor plasserte man to plugger, der for å sikre seg. Det var disse pluggene som sviktet og som gjorde at vannet fosset inn, sier Frederic Hauge. – Dette er helt sentralt utstyr på en flytende installasjon, fastslår han.
Plattformen burde åpenbart vært i bero inntil nye bunnventiler var klare for levering mener Bellona.
– Det er tredje gang det siste året at rigger har problemer med stabiliteten og ballasthåndtering, jeg er svært bekymret over denne saken, sier en rystet Frederic Hauge. – Bunnventilene er noe av det mest kritiske på en plattform og når disse går i stykker står man potensielt overfor en storulykke! Likevel kommer hensynet til kostnader foran sikkerhet, man vet at det ville kostet en million dollar per dag å ha plattformen liggende til land, derfor velger man å ta snarveier og bryte lovverket på denne katastrofale måten.
Bellona vil nå etterforske med tanke på å anmelde denne saken, som imidlertid er komplisert av manglende avklaring av ansvarsforhold mellom Petroleumstilsynet (Ptil), Sjøfartsdirektoratet, Statens Havarikommisjon, Politiet og Arbeidstilsynet.
– Vi har nå hatt tre plattformkrenginger på under ett år hvor denne problemstillingen om kompetanse, både hos Ptil og ombord har vært tilstede, forteller Hauge.
Den nye plattformen, som driftes av Odfjell Drilling, har ligget ved Hanøytangen ved Askøy like utenfor Bergen siden februar for å bli klargjort til operasjoner. Det er Lundin som skal bruke plattformen i Nordsjøen i sommer, opplyser Teknisk Ukeblad.
Politiet i området opplyser på Twitter at de ikke slipper folk inn på området fordi plattformen henger på vaiere. Uten vaierne ville sannsynligvis plattformen bunnstøtt, noe som allerede er alvorlig. Planen var opprinnelig å taue plattformen ut på dypt vann få timer etter, for krengeprøve. Mens kvaliteten i bunnventilene altså var så dårlig at man valgte å tette hull i ett stag, var man innstilt på å bruke samme type bunnventiler i de tre andre stagene, for å få gjennomført den planlagte krengeprøven. Det kunne blitt katastrofe.
– Det er en lykke at ventilene røk ved land og ikke på dypt vann. Hadde det skjedd timer senere stiller vi spørsmålstegn ved hvorvidt plattformen hadde tålt belastningen ved å få et stag fylt av vann. Vi kunne fått en ny storulykke med masse mennesker ombord, sier Frederic Hauge.
– Når det jobbes under forhold som prioriterer tempo foran sikkerhet kan vi umulig skryte av sikkerheten på norsk sokkel, konkluderer en opprørt Bellona-leder.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...