
– Små ambisjoner for norsk havbruk
Bellona hadde store forventninger til at Havbruksutvalget i dag ville benytte muligheten til å sette tydelige rammer for hvordan fremtidens havbruksn...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. november, 1999
Skrevet av: 7079
Nyheter
Administrerende direktør i NSB, Osmund Ueland, sier i en kommentar at han nå vil avvente Stortingets behandling. Det er sikkert fornuftig av ham, sa Rønbeck på pressekonferansen hvor stortingsmeldingen ble presentert.
Styret i NSB bestilte krengetogene allerede i mars, men styret har sikret seg ved at det kan heve avtalen innen utgangen av juni.
De tre strekningene hvor NSB ønsker å sette inn krengetog er Dovrebanen, Sørlandsbanen og Bergensbanen. Utbedringene av banestrekningene vil også være til stor nytte for ordinære tog og godstog.
Selv om Jernbaneplanen kan skape problemer for krengetogene, mener likevel Rønbeck at det skal bli bedre å kjøre tog i Norge i tiden framover. For årene 1998-2001 er det satt av 5,56 milliarder kroner til drift og 3,45 milliarder kroner til vedlikehold av kjørevegen for å bedre jernbanens driftsstabilitet. Dette er henholdsvis 11,8 og 47,1 prosent høyere enn de faktiske bevilgningene for 1994-97. Investeringene i kjørevegen skal i det samme tidsrommet øke med 2,5 prosent. Den økte satsingen på jernbane går på bekostning av satsing på bil og veiutbygging. De totale bevilgningene til samferdsel er omtrent som før.
Bellona hadde store forventninger til at Havbruksutvalget i dag ville benytte muligheten til å sette tydelige rammer for hvordan fremtidens havbruksn...
– Dette er svært positive nyheter, som signaliserer at regjeringen mener alvor med en satsing på norsk fastlandsindustri, sier Bellonas fagsjef ...
– Karbonfangst og -lagring (CCS) er et av de viktigste tiltakene for å nå klimamålene. Norge må få i gang gode industriprosjekter og CCS-politikk ras...
Det er fortsatt mulig å begrense global oppvarming til 1,5 grader, men nåløyet har blitt trangere. Det mener det internasjonale energibyrået IEA i si...