
Skjebnetid for europeisk stålindustri
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. november, 1999
Skrevet av: Roger Grøndalen
Nyheter
Administrerende direktør i NSB, Osmund Ueland, sier i en kommentar at han nå vil avvente Stortingets behandling. Det er sikkert fornuftig av ham, sa Rønbeck på pressekonferansen hvor stortingsmeldingen ble presentert.
Styret i NSB bestilte krengetogene allerede i mars, men styret har sikret seg ved at det kan heve avtalen innen utgangen av juni.
De tre strekningene hvor NSB ønsker å sette inn krengetog er Dovrebanen, Sørlandsbanen og Bergensbanen. Utbedringene av banestrekningene vil også være til stor nytte for ordinære tog og godstog.
Selv om Jernbaneplanen kan skape problemer for krengetogene, mener likevel Rønbeck at det skal bli bedre å kjøre tog i Norge i tiden framover. For årene 1998-2001 er det satt av 5,56 milliarder kroner til drift og 3,45 milliarder kroner til vedlikehold av kjørevegen for å bedre jernbanens driftsstabilitet. Dette er henholdsvis 11,8 og 47,1 prosent høyere enn de faktiske bevilgningene for 1994-97. Investeringene i kjørevegen skal i det samme tidsrommet øke med 2,5 prosent. Den økte satsingen på jernbane går på bekostning av satsing på bil og veiutbygging. De totale bevilgningene til samferdsel er omtrent som før.
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...