–Arktis er fortsatt en strålingstrussel
– Når russiske penger går til krig i stedet for miljøvern, forblir det russiske Arktis en strålingstrussel, sier Bellonas Alexander Nikitin. Den t...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I Norge har man lenge stilt krav til utslipp fra kjøretøy. I 1989 førte kravene til at bilene ble utstyrt med katalysator, noe som her hatt stor effekt på utslippene. Fra 1995 har vi vært koblet opp mot EUs avgass- og drivstoffkrav. Kravene har ført til at mange av komponentene i avgassene er kraftig redusert. Mye av reduksjonene er imidlertid spist opp av trafikkvekst, tyngre biler og energikrevende ekstrautstyr.
Unntaket fra forbedringene er klimagasser. Her øker utslippene hvert år. EU stiller da heller ikke krav til CO2 utslipp fra personbiler. I stedet har de valgt en annen strategi: de har fått til en avtale med bilindustrien om at gjennomsnittlige CO2-utslippet pr kilometer ikke skal være høyere enn 120 gram i 2012.
Problemet med avtalen er at den ikke på langt nær er streng nok til å kunne redusere utslippene. I følge beregninger som Statistisk Sentralbyrå og Statens Forurensningstilsyn har gjort, vil CO2-utslippene fra veitrafikken i Norge øke ytterligere 10% frem til 2020.
Regjeringen må komme opp med ytterligere tiltak dersom de skal klare å redusere utslippene.
– Når russiske penger går til krig i stedet for miljøvern, forblir det russiske Arktis en strålingstrussel, sier Bellonas Alexander Nikitin. Den t...
– Norge er så langt unna å nå klimamålene at hvert eneste budsjett må gi et nytt løft. Dessverre er vi ikke i nærheten av å se noe slikt i det revide...
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...