Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Frem til 1996 var engangsavgiften basert på bilens importverdi. Man så imidlertid at dette systemet begynte å få visse utilsiktede effekter: Ekstrautstyr som øker sikkerheten (ABS-bremser, airbag) og reduserer forurensning (katalysator), ble avgiftsbelagt på linje med resten av bilen og derfor utilsiktet dyrt.
I 1996 utviklet man et system basert på bilens vekt, sylindervolum og effekt (kW). Systemet ble gjort progressivt for å ha fordelingsmessige virkninger. Med det nye systemet unngikk man virkningene beskrevet over.
Nå er systemet igjen modent for forandringer. Siden 1996 har vi fått tilfredstillende målinger av utslipp ved typegodkjenningen av bilene. Det er derfor mulig å legge dette til grunn for et nytt system basert på bilens forurensning.
Utfra en vurdering av miljøeffektene av eksosutslipp bør følgende komponenter med:
I tillegg bør det være med en vektkomponent som blant annet vil ivareta miljøaspektet ved at det kreves mer ressurser å lage en tung bil, med tilhørende forurensning og naturinngrep.
Forslaget kan uten vanskelighet gjøres provenynøytralt og ha samme fordelingsvirkninger som tidligere system.
Det vil praktisk talt ikke være administrative kostnader forbundet med forslaget. Det er nå under oppbygning en felles nordisk database for typegodkjenningspapirer på Island. Den eneste forandringen som må gjøres i Norge, er at dataprogrammet som beregner avgiften, må hente inn utslippsdata fra databasen på Island i steden for data om sylindervolum og effekt fra samme database.
Gevinstene ved systemet er at bilparken vil bli mer utslippsgjerrig.
Teoretisk sett skal dette gjøres med drivstoffavgifter. Imidlertid er for det første er det ikke fullgod sammenheng mellom alle utslippskomponenter og drivstofforbruk. For det andre låser man seg opp til et drivstofforbruk pr kilometer i det man kjøper bilen. Det ligger i menneskets natur og diskontere fremtidige drivstoffutgifter. Vil man ha utslippsgjerrige biler bør også engangsavgiften gi et incitament til kjøp av disse.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...