Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Det hjelper å stille krav
I USA er det satt strengere krav til konsentrasjonen av gasser som arbeiderne utsettes for når de produserer og legger asfalt. I et flerårig samarbeid mellom Kolo Veidekke og Shell Bitumen har man kommet frem til en ny måte å produsere asfalt på som vil gjøre at kravene oppfylles. Asfalten kan kalles for WAM, noe som står for Warm Asphalt Mix.
WAM produseres ved en lavere temperatur enn vanlig asfalt. Dette kan gjøres fordi man ved å tilsette vann under høyt trykk, lager skum av bitumenet. Skummet gjør asfalten like god som asfalt produsert på vanlig måte.
Den lave temperaturen gjør at avdampningen fra asfalten reduseres kraftig, noe som forbedrer arbeidsmiljøet. I tillegg går energiforbruket ned med 25-30%. WAM kan lages med små modifikasjoner av eksisterende asfaltverk og utlegningsutstyr. Olle Larsen ved Kolo Veidekke mener at man skal klare å redusere energiforbruket ytterligere når man bygger opp helt nye asfaltverk tilpasset denne produksjonsteknikken.
Denne historien viser nok en gang at dersom næringslivet får fornuftige krav og tidfrister, så klarer de å utvikle gode løsninger.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...