En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. mai, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
«….nøkkelkomponent i vår langsiktige bedriftsstrategi»
I sin andre Corporate Citizen Report sier Ford at når klimaspørsmålet kom opp som et viktig spørsmål tidlig på 1990-tallet var de skeptiske til kunnskapen som viste at mennskelig aktivitet er en hovedårsak til klimaendring. På slutten av 1990-tallet, når forskernes kunnskaper hadde blitt større, begynte Ford å skifte standpunkt. I dag «har lederne gjort det helt klart at mener problemet er reelt» sier rapporten i følge ENS. «Konsernet har kommet til et standpunkt der vi ser klimaendring – og vårt ansvar for det – som en nøkkelkomponent i vår langsiktige bedriftsstrategi».
Fords holdning til klimaspørsmålet er viktig for å finne frem til gode løsninger. Ford oppgir selv at produksjon og bruk av deres produkter slipper ut omtrent 400 millioner CO2 ekvivalenter hvert år, i følge Financial Times. Dette er 7 ganger mer enn de norske klimagassutslippene, eller nesten 2% av verdens utslipp. Dette gjør Ford til en viktig aktør.
Skal utslippene av CO2 fra transportsektoren reduseres i stort monn, må verden ta i bruk karbonfrie drivstoff. Ford har utviklet en hydrogenbil som de tidligere har sagt at de vil begynne å selge fra rundt 2004. Også mange andre bilfabrikkanter invisterer milliarder i utvikling av hydrogenbiler.
Myndighetene må stille krav som skaper et marked
Men bilfabrikkene er avhengige av et marked. Dette kan myndighetene i ulike land være med å legge forholdene til rette for. Her i landet har myndighetene gjennom mange år gjort en stor innsats gjennom avgiftsfritak for elbiler. Fra sommeren fjernes også merverdiavgiften for elektriske biler. I California har man innført et regelverk som pålegger bilfabrikkene å selge nullutslippsbiler. Et slik regelverk vil garantere bilfabrikkene at de får avsetning på produktene sine. Den produsenten som har klart å utvikle den beste teknologien vil være den som kommer best ut i konkuransen som oppstår.
Norge kan komme til å spille en nøkkelrolle i det europeiske hydrogensamfunnet. På grunn av at Moder Jord har tilgodesett Norge med store naturgassforkomster og egnede lokaliteter til å deponere CO2, kan vi forsyne Europa med ren og billig hydrogen.
Ved at bedrifter og myndigheter gjør noen grep, vil vi snart kunne kjøre rundt i utslippsfrie biler som er like gode som dagens biler. Ford er allerede i gang.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...